Sunday, January 23, 2005

MARUAH ISLAM TERUS DICABULI

Dalam berihat menikmati cuti Eidul Adha ini terdapat beberapa paparan gambar dan klip video yang telah menyentap jiwa dan perasaan saya. Memang Islam mengajar umatnya agar menentang segala bentuk keganasan. Umat Islam tidak pernah dituntut menjadi pengganas walaupun dalam persada politik dunia hari ini tindak-tanduk sebilangan kecil individu dan kumpulan telah mengakibatkan Islam itu sendiri dilabel sebagai agama pengganas apalagi para penganutnya.

Gambar dan paparan video yang saya maksudkan berasal dari bumi Iraq yang kini dijajah oleh tentera penceroboh Ameika Syarikat. Ia bukannya menunjukkan keganasan umat Islam tetapi sebaliknya memaparkan tindakan ganas yang dikenakan terhadap umat Islam semata-mata kerana cap pengganas tadi.

Peristiwa kejam yang pertama ini berlaku di sebuah sekatan jalan di Tal Afar di Iraq pada hari Selasa lalu menjelang Eidul Adha. Menurut laporannya seramai 5 orang kanak-kanak beserta ibu-bapa mereka melalui sekatan ini di dalam sebuah kenderaan. Malangnya si bapa gagal berhenti disekatan yang dikendalikan oleh tentera AS.

Tentera yang kurang ajar tersebut telah melepaskan tembakan dan berjaya membunuh kedua-dua ibu-bapa yang duduk di kerusi hadapan manakala sebahagian kanak-kanak yang tidak berdosa telah tercedera.



Wajah kanak-kanak yang tidak berdosa ketakutan apabila
kedua ibu-bapa sendiri ditembak mati depan mata

Apa lagi tafsiran yang boleh kita buat terhadap kejadian trajis ini jika tidak melaknat tindakan kejam dan biadap tentera AS yang menurut laporan kejadian seumpama ini berlaku hampir setiap minggu di Iraq. Saya memuatkan komen seorang pembaca dari AS apabila melihat gambar-gambar ngeri ini:

I don't blame our soldiers either. Yeah! They were just following orders right? Maybe you'd think differently if this were your family. These soldiers made a mistake and they should be punished. At the very least they should be charged with manslaughter. Tough break when you are a kid who's been hired to travel to another country and murder people, but somebody has to take the wrap if those actually responsible for this retarded war won't.

posted by Rusty Iron at 4:23 PM

Beliau mengatakan bayangkan jika yang terbunuh dan tercedera itu anggota keluarga kita sendiri. Gambar ini turut dimuatkan dalam akhbar NST hari ini tapi apa yang boleh kita lakukan selain mengurut dada. Demikianlah dayusnya kita pada hari ini.

Kejadian kedua juga berlaku di Iraq, iaitu di Baghdad Selatan sebagaimana yang dipaparkan oleh CNN hari ini. Tentera AS telah digerakkan dari rumah ke rumah untuk memeriksa samada terdapat penghuni yang menyembunyikan senjatapi menjelang pilihnaraya Iraq yang dijangka diadakan lewat bulan ini. Rumah yang tidak berpenghuni dipecah masuk manakala bagi rumah yang berpenghuni dengan berkasut dan senjata terhunus tentera berkenaan menuju ke bahagian-bahagian rumah yang mereka ingin termasuklah bilik tidur dan bilik air tanpa menghiraukan wanita yang berada dalam rumah.

Dalam satu paparan ditunjukkan seorang pegawai telah menemui sebuah senajatapi mainan yang mirip sebuah senajatapi sebenar. Beliau telah memarahi tuan rumah tersebut kerana memilikinya walaupun tuan rumah berkenaan menjelaskan yang ia milik anak kecilnya yang memang pun ramai di rumah berkenaan. Dengan biadap pegawai tadi telah mematah dan menghancurkan bahan mainan tersebut di depan mata tuan rumah. Mengapa tidak diserahkan kepada tuan rumah untuk dimusnahkan sendiri, bukankah ianya alat mainan. Mengapa begitu biadap bertindak tanpa menghurmati hak asasi tuan rumah tadi?

Memang panas kalau kita menyaksikannnya walaupun ianya tidaklah sekejam kejadian di Tal Afar namun kesimpulannya demikianlah rupanya apabila Allah swt mencabut kehebatan dari diri kita. Lalu jadilah kita seumpama sampah yang tidak berharga yang boleh sahaja ditendang dan disepak sesuka hati.

Ya Allah hancurkanlah tentera Ahzab ini dengan ke Esaan Mu!

No comments: