Sunday, January 09, 2005

UTUSAN MEMOMOKKAN USAHA MENGISYTIHAR
KOTA BHARU BANDARAYA ISLAM

Terpapar di muka depan MINGGUAN MALAYSIA hari ini kartun Senyum Kambing yang memuatkan dialog:

:RM 2 juta belanja jadikan Kota Bharu Bandar raya Islam

:Bolehlah bina serban besar di bulatan jam

Kartun ini jelas bertujuan memberikan sindiran jahat malah memperli dan merendah-rendahkan usaha kerjaan negeri Kelantan yang berhasrat mengisytiharkan Kota Bharu sebagai Bandaraya Islam pada tahun 2005 ini.



Dalam gawat membuat liputan darihal bencana tsunami akhbar milik Umno ini sempat memberikan gambaran jahat kepada usaha murni kerajaan negeri yang sepatutnya dialu-alukan oleh semua pihak yang sensitif dan prihatin.

ADUN PAS kawasan Tanjung Mas, YB Rohani (satu-satunya ADUN wanita PAS) memuatkan di dalam BLOG nya di http://ybrohani-ibrahim.blogspot.com/ berhubung isu ini:

Kesimpulannya, perisytiharan Kota Bharu sebagai Bandaraya Islam pada bulan depan nanti adalah suatu yang baik dan tepat. Perisytiharan itu hanyalah secebis dan sebahagian dari usaha ke arah kebaikan. Sekurang-kurangnya kita berusaha sedikit demi sedikit ke arah kebaikan. Untuk menunggu semuanya sempurna dan lengkap, barulah mahu dilaksanakan dan diisytiharkan, maka itu adalah sesuatu yang mustahil. Jika orang Islam sendiri tidak menyokong malah menentang sesuatu yang baik, siapakah lagi yang diharapkan untuk menyokong usaha tersebut?

Apakah dia sebenarnya bentuk Bandaraya Islam yang ingin dibentuk itu, sepatutnya inilah yang dilaporkan oleh Utusan. Namun memandangkan akhbar tersebut sebagai lidah Umno tidak mengahairankanlah ia terpaksa sahaja melemparkan gambaran yang buruk walaupun ke atas usaha yang baik memandangkan ianya terbit dari musuh Umno.

Menurut EXCO Kerajaan Tempatan Kelantan Takiyuddin Hassan usaha ini selaras dengan cogankata kerajaan negeri yang dicetuskan oleh MB nya iaitu MEMBANGUN BERSAMA ISLAM. Bandaraya Islam KB kelak beriltizam untuk melahirkan pemimpin dan pentadbir yang jujur yang memiliki ilmu Islam serta sentiasa peka terhadap kebajikan rakyatnya. Ia berhasrat memperkenalkan konsep e-government yang kelak akan memberi ruang kepada masyarakat awam untuk mengkritik dan memberikan nasihat kapadanya.

Tambah Takiyuddin dalam usaha ini MPKB turut akan menggalakkan pembinaan bangunan-bangunan baru yang bercirikan senibina Islam namun tidak pula mengenakan paksaan terhadapnya.

Kalaulah usaha sebaik ini ingin dilaksanakan saya tidak nampak mengapa ianya perlu dikritik dan diperli sedemikian rupa tambahan oleh pihak yang mewakili golongan Melayu Islam.

Sebenarnya usaha jahat akhbar ini adalah lanjutan dari kritikan Ketua Pembangkang Kelantan Annuar Musa dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri baru-baru ini. Di dalam dewan beliau telah membangkitkan antara lain:

Kita tidak percaya kepada penggunaan istilah yang tidak setimpal dengan apa yang berlaku.

Bandar Kota Bharu tidak layak menjadi bandaraya Islam selagi rakyat tidak diyakinkan apa dia perubahan sebelum dan selepas ianya diisytiharkan.

Beliau tidak memberi peluang kepada EXCO berkenaan menghuraikan cirri-ciri pengisytiharan tersebut sebaliknya dengan angkuh dan sombong menyerang secara membabi-buta. Memang demikianlah sikap Umno dari dulu seingga kini terhafap apa sahaja usaha kerjaan negeri PAS.

Dalam persidangan dewan tersebut walaupun diasak dan diserang oleh Annuar yang memang terkenal kerana tidak menghurmati tatacara persidangan, Takiyudin telah dengan tenang memberikan penerangan.

Yang menariknya menurut beliau disamping ciri-ciri di atas salah satu ciri KB Bandaraya Islam adalah konsep toleransi beragama yang turut mahu ditekankan. Beliau memberi contoh dimana permohonan penganut Hindu yang memiliki kuil yang usang dan daif di Jalan Zainal Abidin untuk mendapatkan tapak baru bagi pembinaan kuil yang baru telah diluluskan oleh kerajaan negeri baru-baru ini.

Ringkasnya berilah peluang kepada MPKB untuk membuktikan kemampuannya yang jika berjaya boleh dicontohi oleh PBT yang lain dan akan menjadi kebangaan semua penganut Islam.

Malaysia yang diisytihar Negara Islam oleh PM yang lalu tidak pula dipersoalkan cukup atau tidak syarat. MPKB dan kerajaan Kelantan sekurang-kurangnya telah mengharamkan premis judi diseluruh Kelantan dan mengawal penjualan arak yang hanya dibenarkan untuk rakyat bukan Islam, Negara Islam Malaysia macam mana?




No comments: