Friday, January 28, 2005

ALAHAI BERUNTUNGNYA KELANTAN

Timbalan Menteri Penerangan mengumumkan kononnya RTM akan memberikan keutamaan tinggi kepada Kelantan dengan memaparkan penghidupan dan budaya rakyat di negeri tersebut. Kata Zainuddin Maidin adalah menjadi hasrat RTM untuk mendedahkan kepada masyarakat luar keunikan hidup rakyat di Kelantan.

Hakikatnya memang Kelantan merupakan sasaran utama RTM. Lihat sahajalah terdetik apa sahaja peristiwa maka akan berkejarlah RTM ke sana. Isu banjir umpamanya, maka seluruh wakil rakyat pembangkang dari Umno BN akan menerima publisiti percuma.

Kerajaan negeri yang diberi mandat oleh rakyat Kelantan tidak langsung diberi perhatian samada dalam mengeluarkan kenyataan maupun membuat ulasan. Demikianlah baiknya RTM terhadap negeri Kelantan. Yang jelas RTM selama ini rata-rata telah memaparkan segala yang buruk dan hodoh berkenaan Kelantan.

Menurut Zainuddin sebagaimana di petik oleh BERNAMA beberapa rancangan yang mempunyai ramai peminat akan diteruskan antaranya rancangan Salam Pantai Timur.

Saya tidak tahu berkenaan orang-lain tetapi secara peribadi saya berani mengatakan rancangan yang tidak bermutu ini memang tidak diminati ramai. Ianya lebih merupakan siaran propaganda pro Umno BN yang ditaja oleh RTM. Barangkali inilah antara rancangan yang telah mengakibatkan hasil RTM semakin terhakis sebagaimana yang didedahkan oleh BLOG ini satu ketika dahulu.

Bagi saya Zainuddin tidak payahlah berpura-pura. Memang sejak tahun 1990 sehingga kini kerajaan negeri Kelantan telah berdiri sendiri tanpa sedikit pun bantuan dari sudut penyiaran dan penerangan dari RTM yang boleh mensuburkan imejnya. Teruslah dengan kerja-kerja jahat anda insyallah RTM pun akan terus rugi akibatnya.

No comments: