Saturday, December 18, 2004

PROGRAM MUNAQASYAH: PAS BERSEDIA BELAJAR DARI KELEMAHAN

PAS hari ini mengadakan program Munaqasyah Ucapan Dasar Presiden kali ke 50 yang diadakan di Taman Melewar selama dua hari mulai hari ini. Di dalam ucapan peresmiannya Presiden PAS Tuan Guru Hj. Abd Hadi Awang telah menyeru ahli dan pimpinan PAS agar berterusan berpegang kepada sumber kekuatan yang telah dikurniakan oleh Allah swt kepada para pejuang Islam iaitu al Quran.

Beliau menegaskan dalam hal ini Allah swt telah berpesan di dalam Surah Yunus ayat ke 88-89 yang bermaksud:

Musa berkata: Ya Tuhan kami sesungguhnya Engkautelah memberi kepada Firaun dan pemuka-pemukanya perhiasan dan harta kekayaan dalam kehidupan dunia. Ya Tuhan kami mereka telah menyesatkan (manusia) dari jalan Engkau. Ya Tuhan kami binasakanlah harta benda mereka dan tutuplah hati mereka sesungguhnya mereka tidak akan beriman melainkan diperlihatkan azab yang pedih.

Allah berfirman: Sesungguhnya telah diperkenankan permohonan kamu berdua MAKA TETAPLAH kamu berdua pada JALAN YANG LURUS dan JANGAN SEKALI-KALI kamu mengikuti jalan ORANG-ORANG YANG TIDAK MENGETAHUI.

Bermakna ahli dan pimpinan PAS dalam menghadapi arus perjuangan ini hendaklah istiqomah dan terus berada di jalan yang lurus yang diredhai oleh Allah swt dan jangan sekali-kali terpedaya dengan muslihat musuh-musuh politik yang sesungguhnya tidak mengetahui akan kebenaran.

Program munaqasyah ini pada hari yang pertama telah melihat Kertas Postmortem Pilihanraya Umum ke 11 telah dibentangkan oleh Dato’ Mustafa Ali selaku pengerusi jawatankuasa post mortem PAS Pusat. Para perwakilan dari setiap negeri dan dewan-dewan telah secara terbuka dan berani membahaskan kandungan laporan tersebut termasuklah mengeluarkan teguran dan pandangan yang bernas.

Program hari pertama ini telah berjaya menunjukkan betapa PAS bersedia bermuhasabah meneropong dan mencermin kelemahan masing-masing dari semua peringkat dengan matlamat menyusun dan membina kembali kekauatn bagi menghadapi pilihnaraya umum ke 12 setelah mengalami setback pada pilihanraya umum lalu.

Kematangan ahli dan pimpinan PAS dalam bertukar-tukar hujah dan pandangan ini dikira merupakan petanda baik kearah pemerkasaan parti tersebut untuk terus menjadi relevan dan diterima pada pilihanraya-pilihanraya yang seterusnya.

Sekiranya pandangan-pandangan yang telah dilontarkan diterima pakai oleh para perwakilan bermakna tahun 2005 nanti dan tahun-tahun berikutnya akan menyaksikan sebuah PAS yang telah berjaya membina imej baru serta melangkah dengan teratur bagi menawan dan menambat hati rakyat demi memikul sokongan bagi merealisasikan cita-cita perjuangannya.

Sikap kematangan pimpinan dan ahli-ahli PAS yang berani menegur dan ditegur ini pasti membimbangkan banyak pihak yang sekaligus membuktikan keutuhan perpaduan dan kesepaduan idea dan fikrah sesama jemaah yang pasti merunsingkan mush-musuh politiknya.

Selurh saf pimpinan termasuklah Mursyidul Am sendir dilihat berada sehari suntuk bagi mengikuti program ini membuktikan betapa seriusnya PAS dalam menangani isu ini, tahniah mudah-mudahan berjaya insyallah.

No comments: