Monday, December 27, 2004

TSUNAMI MEMBELASAH PANTAI BARAT SEMENANJUNG

Takziah kepada keluarga rakyat Malaysia yang meninggal dunia akibat serangan mengejut ombak Tsunami yang terjadi ekoran gempabumi di Sumatera yang berukuran 8.9 pada skala Richter. Kebetulan gempa ini berlaku tepat setahun setelah gempa yang besar meranap daerah Bam di Iran pada tarikh yang sama tahun 2003.

Menurut BERNAMA seramai 40 orang dikhuatiri telah meninggal dunia manakala THE STAR memberikan angka 53 orang dengan 34 masih hilang. 2 orang lagi rakyat Malaysia dilaporkan terbunuh di Daerah Trang di Selatan Thai.

Bencana ini turut menimpa negara-negara lain disekitar selatan Asia termasuklah India, Sri Lanka, Kepulauan Maldives dan lain-lain.

Ini merupakan kali pertama dalam sejarah Malaysia dilanda bencana sedemikian besar dan kerajaan serta badan-badan politik dan NGO telah segera bertindak menghulurkan bantuan dan pertolongan kepada mangsa-mangsa yang terlibat khususnya yang tinggal di persisiran pantai.

Di seluruh negara yang terlibat kita lihat pemimpin-pemimpinnya bergegas turun ke padang melihat sendiri akibat bencana serta bertemu dengan mangsa-mangsa. Presiden Indonesia kelihatan di berita TV menerima taklimat dari para pegawainya, menerusi siaran CNN Presiden India mengesyorkan rakyatnya bantuan segera akan disalurkan manakala siaran BBC menyiarkan Presiden Sri Lanka memohon semua pihak bekerjasama menghadapi malapetaka ini.

Perdana Menteri Malaysia sedang bercuti Krismas di India. Adalah keluar suara beliau dalam berita TV meminta rakyat bersabar dan menyatakan beliau telah mengarahkan Timbalannya agar segera bertindak. Sebagaimana dipetik oleh BERNAMA beliau berkata:

I hope that the people will give their cooperation to the authorities and abide by whatever instructions issued to ensure that they are safe in the event that there is another round of tidal waves.Im praying from afar that there will not be a second wave of the tsunami.

Why praying from afar?! Kalau beliau berada di India sekadar untuk bercuti beliau seharusnya membatalkan rancangannya dan segera pulang ke tanahair! Ini merupakan malapetaka terburuk yang pernah melanda negara dan PM Malaysia sekadar boleh berdoa dari jauh. Saya rasa dalam isu ini jelas Pak Lah telah gagal dan tidak sensitif dengan kemalangan yang menimpa rakyatnya.


No comments: