Sunday, December 12, 2004

BUNGAPI DAN MERCUN: HARAM TETAPI MASIH BERDENTUM

Satu ketika dahulu berlaku suatu malapetaka di Sungai Buloh Selangor yang telah mengorbankan nyawa dan hartabenda apabila kilang bungapi milik syarikat BRIGHT SPARKLERS telah meletup akibat masalah teknikal di stor bahan letupannya.Ekoran dari peristiwa malang tersebut kerajaan telah mengharamkan pengeluaran dan pengilangan bungapi dan mercun.

Kemudiannya hasil dari rungutan orang-ramai ekoran kecederaan yang menimpa kanak-kanak dan orang dewasa hasil dari bermain bungapi dan mercun yang telah di olah sendiri kerajaan telah bertindak mengharamkan sama sekali pengimportan semua jenis bunga api dan mercun. Kedua-dua larangan mengilang dan mengimpot ini telah berlarutan hampir 10 tahun.

Hari ini dalam akhbar THE SUNDAY STAR dalam ruangan surat dari pembacanya terdapat seorang pengirim bernama LAI PANG POW yang telah menyentuh isu ini dalam komennya bertajuk:

BAN ON FIRECRACKERS IS A MOCKERY

Sesungguhnya umum mengetahui bahawa walaupun larangan ini telah berkuatkuasa sekian lama namun hakikatnya bungapi dan mercun masih boleh didapati dipasaran terbuka dan pasaran gelap setiap kali musim perayaan tiba.

Bermakna larangan kerajaan ini hanyalah sekadar permainan mulut semata-mata, realitinya kerajaan seolah-olah samada tidak mampu menguatkuasakan larangan ini ataupun agensi penguatkuasaan yang terlibat bermain kayu tiga dengan larangan ini dalam erti kata lain wujudnya elemen rasuah sehingga mengakibatkan larangan ini seolah-olah menjadi satu persendaan sahaja.

Bungapi dangkali kerana lumayannya mercun ini sudah pasti berjaya diseludup ke dalam Negara dengan ikhsan dan bantuan agensi penguatkuasaan barangkali kerana lumayannya sogokan yang diberi.

Saya berani mengatakan demikian oleh kerana bungapi dan mercun ini merupakan CONSIGNMENT yang besar dan berat, ia biasanya di impot dari Negara Cina ataupun Thailand. Bermakna jika larangan pengimportannya berkuatkuasa bagaimana barangan ini masih terdapat dalam pasaran jika tidak ianya diseludup secara terang-terangan dengan kerjasama pihak tertentu melalui laut jika dari Negara Cina ataupun melalui darat jika dari Thailand.

Benar kita sering melihat pihak kastam khususnya berjaya merampas beberapa CONSIGNEMENT bungapi dan mercun dari jalan darat dan laut namun setiap kali musim perayaan barangan yang sama boleh didapati di pasaran secara besar-besaran, jadi bagaimana perkara ini boleh berlaku?

Menurut seorang rakan semasa bungapi dan mercun dibenarkan pengimportannya dahulu duti ke atasnya dianggarkan lebih kurang 50 ke 55 peratus. Bermakna hasil yang diperolehi dari pengimportan bungapi dan mercun ini sungguh lumayan. Kini ianya diharamkan, namun masih boleh didapati di pasaran bermakna kerajaan bukan sekadar mempersendakan larangannya sendiri malah membenarkan hasil yang lumayan hangus begitu sahaja oleh kerana ianya tidak lagi diikrarkan tetapi diseledup begitu sahaja.

Kalau bungapi dan mercun menimpa nasib sebegini bayangkan bagaimana pula yang berlaku ke atas najis dadah dan senjatapi haram?

LAI mencadangkan dari larangan ini menjadi persendaan dari tahun ke tahun lebih baik pengimportan bungapi dan mercun ini ditarik balik sahaja. Sekurang-kurangnya kerajaan dapat mengutip hasil dan petualang yang terlibat dalam penyeludupan ini samada agensi penguatkuasa sendiri ataupun individu dan kumpulan penyeledup akan hilang hasil mereka. Kalau tidak teruskan sahajalah mengharamkannya maka akan terus bermaharajalelalah penyeludup dan mereka yang menerima sogokan ehsan dari kerajaan Malaysia.

No comments: