Friday, December 24, 2004

SATU LAGI KEMALANGAN MAUT
PENYELESAIANNYA TAK KUNJUNG TIBA

Rakyat Malaysia sekali lagi berdepan dengan peristiwa kemalangan ngeri yang melibatkan bas ekspres. Kali ini di kaki Cameron Highlands iaitu di KM12 Jalan Simpang Pulai – Kg. Raja. Seramai 5 penumpang terbunuh manakala 17 lagi cedera. Berbeza dengan kemalangan yang lain, saya percaya kali ini kerajaan akan beria-ia mencari langkah penyelesaian. Kenapa? Kerana kemalangan kali ini melibatkan ramai orang asing khusunya dari Barat. Ada yang dari Britain, Belanda dan Austria selain warga asing dari Asia.

Sedang kerajaan sibuk menjual Negara kepada warga asing, tiba-tiba khidmat sokongan dalam Negara, dalam kes ini sistem pengangkutannya walaupun canggih namun sering dipandu dalam keadaan yang membahayakan para penumpangnya. Sudah pasti peristiwa seumpama ini akan memberi imej yang buruk terhadap Negara. Pemandu Malaysia tidak boleh diharapkan, tiada disiplin. Jalanraya Malaysia dibina tanpa mengambil kira ciri keselamatan dan berbagai lagi.

Bagi saya memang sehingga kini kerajaan gagal memperolehi kaedah yang terbaik untuk mengatasi kemalangan seumpama ini. LPKP, JPJ dan Polis termasuklah Kementerian Pengangkutan pihak yang berkewajipan dalam isu ini perlu dipertanggungjawabkan. Berapa banyak lagi bas ekspres yang terhumban ke gaung atau melanggar kenderaan lain atau terbalik yang mahu kita tontoni?

Jelas kemalangan seumpama ini lazimnya berpunca dari pemnadu yang cuai dan tidak bertanggungjawab. Memandu dengan laju tanpa menghiraukan keselamatan semua pihak. Dalam kes di Cameron Highlands ini sebagaimana dilaporkan para penumpang mendakwa pemandu terbabit memang memandu laju sebelum berlaku kemalangan.

Oleh itu jika pemandu yang lazim merupakan puncanya maka apakah langkah kita? Kalau sekadar nak hantar mereka berkursus, saya rasa tidak akan menyelesaikan masalah kerana yang penting apabila mereka berada di depan steering. LPKP ada menampal sticker di badan-badan bas untuk para pengguna kenderaan lain menalifon ataupun SMS mereka kiranya mendapati ada bas ekspress yang memandu lebih had namun keberkesanannya masih dicurigakan.

Ada seorang sahabat mencadangkan bahawa SIGNAL kepada LPKP ataupun JPJ ataupun Polis perlu datang dari para penumpang sendiri. Mengapa tidak diletakkan STICKER di dalam bas, sertakan nombor HOTLINE Polis ataupun JPJ yang boleh para penumpang hubungi atau SMS apabila pemandu bas berkenaan memandu laju. Bila dihubungi Polis dan JPJ perlu bertindak pantas, kenal pasti lokasi dan terus sahaja menahan pemandunya. Kerana kalau nak harapkan penumpang menegur pemandu pasti akan menimbulkan mudarat kepada penumpang berkenaan kerana memang telah banyak pengalaman dimana pemandu bertindak kasar terhadap penumpang.

Timbangkanlah cadangan-cadangan seumpama ini secara serius. Jangan jadikan bas-bas ekspress ini sebagai PUSARA EKSPRES yang menelan nyawa penumpang dan pengguna jalanraya yang lain

No comments: