Monday, December 17, 2007

Sah memang Dollah kebulurkan sokongan

Berikut kenyataan Peguam Negara kepada para pemberita di luar Mahkamah Sesyen KL siang tadi sebagaimana yang dilaporkan BERNAMA:

Kesemua 31 individu itu menulis surat (kepada saya) mengutuk tindakan Hindraf dan mendakwa bahawa mereka bukan ahli Hindraf. Mereka juga berjanji untuk tidak menyertai mana-mana perhimpunan haram di masa depan. Tindakan menarik balik pertuduhan itu (cubaan membunuh pegawai polis) juga adalah adil kerana pendakwaan tidak dapat mengenal pasti siapa yang membaling batu sehingga mengenai mangsa.

Sebelum ini saya menulis di blog ini betapa kononnya ibu-bapa 31 individu berkenaan telah merayu kepada PM Dollah Badawi melalui Presiden MIC Samy Vellu. Dan Dollah mengakui bahawa beliau telah menghubungi Peguam Negara meminta agar pertuduhan "attempted murder" yang dikenakan ke atas semua 31 berkenaan digugurkan kerana Dollah kononnya bersimpati dengan ibu-bapa mereka.

Perkembangan ini mirip filem Tamil atau Hindustan, bagi saya.

Kata Peguam Negara, kesemua 31 ini mengaku mereka bukan ahli Hindraf, sejak bila pula Hindraf itu dianggap sebagai satu persatuan?

Setahu saya Peguam Negara sendiri yang mendakwa kesemua 31 berkenaan pada 5 Disember lalu di mahkamah yang sama atas tuduhan "attempted murder" ke atas seorang anggota polis Dedi Abd Rani. Apabila kes ini sudah tiba di mahkamah, pastilah pihak Pejabat Peguam Negara telah berpuas hati dengan kertas penyiasatan pihak polis lalu membawa kes ini untuk pendakwaan. Yang membawanya pula Peguam Negar itu sendiri. Tiba-tiba hari ini Peguam Negara memberitahu kita pihak pendakwaan tidak dapat mengenal pasti siapa yang membaling batu sehingga mengenai mangsa. Apakah baru hari ini Peguam Negara mendapati kesukaran itu, sepatutunya jika sukar mengenal pasti, kes ini tidak dibawa ke mahkamah dan sebaliknya ditutup begitu sahaja.

Tambahan pula kita mula naik musykil, adakah ini puncanya maka Peguam Negara menggugurkan pertuduhan "attempted murder" itu, atau kerana beliau sebenarnya akur dan taat pada arahan Dollah, mana satu yang betul ni?

Kemudian kalau kita teliti kenyataan Dollahs ebelum ini bahawa beliau kononnya bersimpati dengan ibu-bapa 31 yang dituduh itu, kononnya mereka kesal dan sesal. Ini membayangkan kepada kita seolah kesemua yang tertuduh itu remaja dan mentah belaka, benarkah begitu? Kalau kita lihat senarai penuh kesemua 31 itu, ternyata cuma segelintir kecil sahaja belasan tahun dan mungkin masih mempunyia ibu-bapa, bagaimana yang dah melewati 40 tahun dan ada seorang 54 tahun. Saya tidak pasti apakah masih hidup ibu-bapa mereka dan lebih penting lagi, mereka ini sudah berusia dan pastinya waras. Jika mereka inilah yang merejam pihak polis dengan batu sehingga pecah kepala, adakah mereka lakukannya kerana tidak sedar, tertipu, terpengaruh dengan Hindraf?

Bagi saya pengguguran kes ini membuktikan yang Dollah telah bermain politik dan Peguam Negara turut campurtangan membantu Presiden Umno dan Presiden MIC dalam memuaskan nafsu politik mereka masing-masing. (Apakah Dollah tak mahu membantu rakan Najib, Razak Baginda? Arahkan sahaja Peguam Negara gugurkan pertuduhan terhadap beliau, tidakkah kasihan melihatkan keluarga, anak-isterinya)

Berikut saya sertakan senarai 31 yang dituduh itu (sebagaimana yang dipaparkan oleh Malaysiakini):

1. SS Ganishen, 39, lorry driver. 2. K Raju, 42, driver. 3. R Sakthivel, 34, technician.
4. K Ganapathy, 38, lorry driver. 5. K Sukumaran, 24, foreman. 6. S Kumaran, 25, farmer. 7. B Varatharaju, 32, foreman. 8. M Kuna Sekaran, 24, machine operator. 9. V Ganeson, 40, lorry driver. 10. L Thiyagarajan, 31, sales executive. 11. S Gunaa, 21, is a farmer. 12. K Thinagaranpillay, 23, manager. 13. N Balamohan, 23, part-time worker. 14. K Gopinath, 27, store keeper. 15. R Suresh, 24, runs his own business. 16. G Suman, 20, runs his own business. 17. M Buwenthiran, 24, technician. 18. M Pushparathan, 21, technician. 19. S Tail Arasu, 26, despatch boy. 20. N Ramasamy, 43, is a driver. 21. S Ramash Kumar, 22, student. 22. R Pushpanathan,19, despatch boy. 23. S Mugilan Dever, 20, student. 24. G Thinesh Kumar, 19, foreman. 25. T Kunalan, 28, machine operator. 26. S Sures, 18, car-tinter. He has a hole in the heart. 27. A Vasantarao, 19, student. 28. N Markandan, 54, odd-job worker. 29. K Raghu, 39, technician. 30. A Rayar, 30, 31. S Ravi, 33, lorry driver.

No comments: