Sunday, December 02, 2007

Masalah besar Pengerusi SPR yang ini

Apa yang saya perhatikan satu masalah besar dengan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) Tan Sri Abdul Rashid A Rahman, adalah beliau ini terlalu banyak bercakap. Bercakap atas nama peribadi beliau itu mungkin haknya, tetapi bercakap sebagai Pengerusi SPR, saya kira beliau perlu lebih cermat dan berhati-hati kerana dalam proses pilihan raya di Malaysia beliau dikira sebagai pemegang amanah. Pemegang amanah perlulah sentiasa dilihat bebas dan tidak menyebelahi mana-mana pihak. Jika pemegang amanah pun mahu berpolitik berpihak-pihak maka sudah pastilah proses pilihnaraya nanti akan berjalan tempang kerana kepalanya sendiri senget dan tempang.





Tadi menerusi Buletin Utama TV3 kita dapat melihat betapa dengan style sombongnya yang biasa Rashid mengeluarkan kenyataan politik menyerang parti-parti pembangkang. Beliau mendakwa parti-parti pembangkang banyak melontarkan tuduhan liar terhadap SPR untuk emmenangi sokongan dari para penyokong mereka. Apabila kalah dalam satu-satu pilihan raya kata Rashid, SPR akan dikambing hitamkan oleh pihak ini, sedangkan mereka tidak mampu mengemukakan bukti untuk menyabitkan SPR dalam sebarang kesalahan.

Rashid berkata demikian setelah mempengerusikan bengkel persiapan pilihan raya untuk para petugas pilihan raya di Kelantan.

Rashid turut bercakap tentang cuaca di Kelantan, kononnya jika cuaca buruk SPR berkuasa menangguhkan pilihan raya di negeri itu jika perlu. Apa sudah diumumkankah tarikh pilihan raya? Pantai Timur lazimnya dilanda monsun pada penghujung tahun ini sedangkan pilihan raya boleh dipanggil selewat-lewat suku pertama 2009. Mengapa Rashid bagaikan terlebih sudu dari kuah?

Inilah masalah dengan Pengerusi SPR kita, kerana itu apabila dipinda Perlembagaan Negara di Parlimen pertengahan bulan ini nanti, untuk melanjutkan lagi umur bersara ahli-ahli SPR untuk setahun lagi, diharapkan ahli-ahli Parlimen khasnya dari pembangkang termasuklah dua orang Senator PAS dari Kelantan mestilah mengundi menolak pindaan itu, kerana meluluskannya bermakna kita bersekongkol membenarkan Rashid terus memimpin SPR sedangkan beliau sepatutnya bersara wajib hujung bulan ini.

No comments: