Sunday, December 23, 2007

Mari kita mansuhkan ISA

Sejak penahanan beberapa pemimpin HINDRAF di bawah ISA baru-baru ini, kezaliman undang-undang warisan penjajah itu mula hangat diperkatakan kembali. Saya tertarik sejak satu dua hari kebelakangan ini apabila mendapat tahu darihal komen yang diberikan oleh dua orang personaliti yang berbeza terhadap ISA ini. Kedua-duanya menarik dan perlu diambil perhatian oleh semua warga Malaysia yang cintakan keadilan dan hak asasi.

Semalam bertempat di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya bekas PM Tun Dr Mahathir telah ditanya berkenaan ISA. Beliau yang semasa kepimpinannya dahulu pernah menggunakan ISA terhadap para penentang dan pengkritiknya telah memberikan reaksi yang sangat tajam dan mendalam maknanya (sebagaimana kata Dato Mustapha Ali, dalam bahasa Tun Dr M). Kata Tun (beliau memberikan kenyataannya dalam Bahasa Inggeris):

It is up to the government and the people to decide this. You see we are a democratic country. If the people selected to lead are the people who support the use of ISA, then they will use it. The choice is yours.

Terpulanglah kepada kerajaan dan rakyat untuk memutuskan. Kita adalah sebuah negara demokrasi. Jika yang dipilih oleh rakyat adalah mereka yang menyokong penggunaan ISA, maka mereka akan menggunakannya. Pilihannya terletak pada anda.

Anda boleh memberikan berbagai tafsiran terhadap kenyataan Tun ini, tambah lagi bagi mereka yang tidak putus dendamnya terhadap beliau. Bagi saya, kenyataan Tun ini bagaikan serampang dua mata, satu cuba mempertahankan pentadbiran beliau dahulu, dua melemparkan kritikkan sinis terhadap pentadbiran yang ada. Lebih mudah lagi kalau tak suka ISA pilihanraya nanti janganlah lagi undi parti Dollah Badawi!

Sementara itu dalam NST hari ini dimuatkan temuramah Syed Nazri dan Jeniffer Gomez dari akhbar tersebut bersama Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah. Salah satu soalan yang diajukan kepada Raja Nazrin adalah berkenaan ISA. ISA dikatakan suautu alat bagi kerajaan untuk bertindak terhadap mereka yang mengancam ketenteraman awam dan keselamatan negara, komen beliau:


I hope it is used very sparingly, if at all, and only when there is a genuine threat to national security. It should never be used to stifle dissent.

Saya berharap ianya mestilah dikawal penggunaanya jikapun perlu digunakan ianya mestilah ketika berlaku ancaman yang sebenar terhadap keselmatan negara. Ia tidak wajar digunakan untuk mengekang perbezaan pendapat.

Sekali lagi pihak istana kembali dengan pandangan yang luas dan bernas. Malah banyak isu disentuh oleh Raja Nazrin dalam wawancara beliau itu namun dalam hal membicarakan darihal ISA ini cukuplah sekadar memaparkan yang ini. Kesimpulannya ISA kini sudak diperakui lapuk dan usang, zalim tak terkata. Siapakah yang berkuasa merobahnya, tidak ada kuasa lain melainkan rakyat sendiri. Oleh itu marilah kita fikirkan masak-masak perkara ini, perubahan hanya mampu berlaku apabila rakyat sendiri yang bangkit menuntunya, oleh itu pastikan ianya berlaku dalam PRU ke 12 nanti.

No comments: