Thursday, November 16, 2006

Wakil Umno Kedah mahu pertahankan Zeck

Kata perwakilan Umno Kedah Senator Tajul Urus semalam (yang kalau tak silap saya tidak dimuat dalam UTUSAN) bahawa isu ISTANA Zakaria Md Deros, ADUN Umno Pelabuhan Kelang sengaja ditonjolkan oleh pihak tertentu kononnya kerana ada agenda tersembunyi.

Katanya amalan membina rumah tanpa kelulusan adalah sesuatu yang biasa dikalangan rakyat Malaysia. Isu Zakaria ini menurut beliau sengaja dibesarkan untuk memburukkan imej Umno.



Kalau benarlah pandangan Timbalan Ketua Umno bahagian Merbok ini, bermakna beliau tidak secara langsung menyarankan agar amalan yang bertentangan dengan undang-undang ini terus diamalkan dan jangan diambil peduli sangat (tutup sebelah mata).

Hairan saranan dan ulasan sebegini boleh terbit dari mulut seorang ahli Parlimen, anggota Dewan Negara, seorang ahli penggubal undang-undang negara.

Zakaria adalah seorang ADUN, seorang ahli majlis perbandaran dan bekas Senator pula tu. Tindakannya membelakangkan undang-undang membina mahligai tanpa kelulusan pihak berkuasa tempatan adalah suatu tindakan biadap, sombong dan tidak boleh dimaafkan jika kita mengambil kira latarbelakangnya.

Tindakannya telah mencetuskan kemarahan bukan hanya rakyat biasa dan pemimpin masyarakat di Selanggor, hatta Tuanku Sultan Selangor juga turut murka.

Kebetulan Zakaria adalah seorang pemimpin Umno maka terpalitlah juga aib pada Umno. Oleh yang demikian Tajul tidak perlulah menerbitkan andaian yang karut-marut dan bukan-bukan. Kalau benar pendedahan isu Zakaria itu memburukkan Umno Tajul sepatutnya mencadangkan agar MT Umno pecat sahaja Zakaria dari parti tersebut bagi membutkikan betapa Umno tidak melindungi aman-mana pihak yang melanggar undang-undang dan menyalah-gunakan kuasanya.

Jangan nak cari-cari alasan untuk membela atau mempertahankan orang yang bersalah!

Terdapat satu prinsip undang-undang dalam bahasa Latin yang menyebut:

IGNORANTIA JURIS NON EXCUSAT

Ignorance of the law is not an excuse/ jahil tentang undang-undang itu bukanlah suatu alasan

Tambahan pula seseorang itu adalah penggubal undang-undang sebagimana Zakaria dan Tajul!

No comments: