Monday, November 27, 2006

Kg Berembang: Orang Melayu diperlakukan bagai warga asing



Kita setuju bahawa pihak yang meneroka tanah secara haram terutama yang mendirikan rumah setinggan dan seumpamanya perlu memberi laluan apabila ada tuntutan untuk membangunkan tanah yang mereka duduki. Tidak ada siapa mahu menjadi penghalang pembangunan.

Namun dalam menangani isu ini, diplomasi dan tolak-ansur perlu diutamakan tambahan yang mahu diusir itu adalah anak bangsa sendiri, bukannya warga asing, bukannya pendatang tanpa izin.

Kg Berembang di Ampang baru-baru ini telah melihat betapa anak-anak bangsa yang telah meneroka tanah tersebut sejak selepas peristiwa hitam 13 Mei 1969, diusir dengan penuh zalim tanpa pertimbangan perikemanusiaan seolah-olah proses pembangunan atas tanah itu mahu dilakukan serta-merta!

Memang ini bukan kali pertama penduduk setinggan ataupun peneroka Bandar menerima layanan seumpama ini tambahan di Selangor MB nya begitu ghairah mahu membawa pembangunan ke atas negeri yang telah beliau isytiharkan maju itu.

Tetapi peristiwa di Kg Berembang ini ada uniknya kerana kali ini yang menanggung nasib malang ini adalah anak-anak bangsa yang setia dan taat pada parti pemerintah sekian lama. Nampaknya dalam mengejar pembangunan ini tak kira kawan atau lawan, habis disodoknya.

Lihatlah di WTV8 http://wtv8.tv/ bagaimana reaksi para penduduk di kawasan malang itu termasuk kenyataan keciwa dan putus asa seorang makcik yang merupakan pengasas wanita Umno di situ.

No comments: