Thursday, November 23, 2006

Satu lagi pekong terdedah di Selangor

Semalam majlis angkat sumpah ahli-ahli Majlis Perbandaran Kelang telah ditangguhkan sekali lagi. Ini kerana pihak MPK menerima arahan dari kerajaan negeri bahawa majlis itu tidak boleh diadakan sehingga diselesaikan apa sahaja masalah berhubung ahli-ahli majlis berkenaan yang masih tertangguh(terutama yang hamper sama dan berkait dengan kes Zakaria Md Deros).

Sementara itu semasa artikel ini ditulis pihak penguatkuasa MPK sedang merobohkan (bukan ISTANA) tetapi DZ Satay House milik Zakaria Md Deros yang dibina secara haram atas tanah kerajaan.

Belum pun reda kes-kes kemungkaran politik yang melibatkan orang-orang kanan Umno dan BN ini, kini timbul pula cerita baru. Kali ini melibatkan anggota EXCO dari MIC pula. ADUN Ijok (ADUN 4 penggal) K.Sivalingam dikatakan telah membina sebuah restoran yang telah beroperasi selama hampir 3 tahun tanpa memperolehi kelulusan bagi bangunan yang dibinanya itu dari pihak Majlis Bandaraya Shah Alam.



Restoran DAUN PISANG yang diuruskan oleh isterinya itu dibina di atas tanah milik beliau bersebelahan dengan PUSPAKOM di Padang Jawa, Kelang.

Menurut rekod wakalupun tanah tersebut dikatakan dibeli oleh Sivalingam pada tahun 1979 namun kelulusan pindah milik hanya diperolehi bulan lepas. Dan tanpa kelulusan ini pihak pemilik septutunya tidak boleh membina apa-apa bangunan kerana ia jelas bertentangan dengan peraturan dan undang-undang yang melibatkan kawasan PBT.

Sehubungan dengan isu Zakaria, pasti jika dalam kes Sivalingam ini jika yang terbabit adalah orang kebanyakkan sudah tentu restoran itu akan dirbohkan tanpa lengah lagi oleh pihak PBT, tetapi Sivalingam sebagaimana Zakaria bukanlah orang kebanyakkan. Beliau adalah seorang ADUN dan EXCO pula (orang kuat dan harapan Samy Vellu di Selangor). Kerana itu segala tindakan terbantut lantaran yang terlibat adalah seorang anggota EXCO, maka dari mencari pasal, maka pihak PBT memilih untuk menutup sebelah mata (suku-sakat MP Jasin) dan berkokoklah Sivalingam mengaut keuntungan selama 3 tahun atas premisnya yang tidak memperolehi kelulusan itu.

Apa dah jadi Selangor? Barangkali sudah tiba masanya untuk MB nya mengundur diri, kerana pengurusannya sungguh lemah dan selalu dipertikaikan.

No comments: