Thursday, November 16, 2006

Dollah mahu pertahankan Islam

Di muka hadapan akhbar UTUSAN hari ini terpapar gambar Presiden Umno Dollah Badawi dengan tangan menjulang ke langit dengan tajuk besar:

Islam dilindungi


Menurut laporannya semasa menyampaikan ucapan dasarnya di Perhimpunan Agung Umno semalam Dollah telah menyentuh berkenaan Islam. UTUSAN melaporkan:

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini memberi amaran akan mengambil tindakan tegas terhadap kumpulan Islam mahupun bukan Islam yang melampaui batas dengan mempersoalkan status agama suci itu.

Perdana Menteri berkata, beliau akan memastikan kesucian Islam dan fungsi Mahkamah Syariah terus terpelihara daripada sebarang cubaan untuk merendah-rendahkannya.
Pada masa yang sama, beliau juga akan memastikan tiada ikhtiar dilakukan oleh mana-mana pihak untuk merampas Islam bagi menyuburkan sikap kebencian dan tidak toleran.

Saya berharap agar Dollah diberikan kekuatan untuk melaksanakan apa yang beliau perkatakan itu. Islam memang wajib dipertahankan, jangan sampai ada pihak lebih-lebih lagi yang sesama Islam yang menimbulkan keraguan atau berusaha memperkenalkan sesuatu yang asing dan bercanggah dengan agama yang suci ini.

Islam tertegak dengan amar makruf dan nahi mungkar, menegakkan yang makruf dan mencegah yang mungkar. Kalau yang makruf dan mungkar kedua-duanya kita amal dan pertahankan, Islam akan menjadi condong, longlai dan layu. Isu ini perlu ditekankan dan Dollah perlu beri perhatian padanya jika beliau benar-benar serius.

Kesucian Islam boleh dinodai apabila ada pihak menuntut kebebsan dalam sesuatu perkara yang melibatkan hukum-hakam Islam kononnya atas alasan menjuarai hak kebebasan individu. Islam mempertahankan hak kebebsan individu namun ianya mestilah dalam ruang lingkup Islam itu sendiri sebagaimana hak asasi manusia dalam Perlembagaan Persekutuan diamalkan tertaklu kepada batasan tertentu.

Umat Islam tidak boleh dibenarkan bebas melakukan maksiat apa lagi dikhalayak ramai atas alasan KEBEBASAN. Oleh itu penguatkasaan dalam bentuk pencegahan maksiat perlulah ditekankan khususnya yang melibatkan umat Islam sendiri. Jangan kita berhujah mahu Islam dipertahankan akan tetapi akhlak dan perilaku umat Islam kita tidak pedulikan kerana meraikan konon-kononnya hak kebebasan individu!

Cumanya dalam hal ini Dollah perlu juga meninjau-ninjau di bawah bumbungnya sendiri. Kerana sebelum ini telah ada usaha pihak yang seumpama ini menggunakan ahli keluarganya untuk memanjangkan agenda jahat mereka.

Kalau kita masih ingat di awal tahun 2005 lalu sebanyak 52 NGO dan 42 individu telah mengemukakan petisyen agar kerja-kerja pencegahan kemungkaran dikalangan umat Islam (samada oleh pihak berkuasa agama atau PBT) dihentikan atas alasan ianya bercanggah dan bertentangan dengan prinsip hak asasi individu

Kumpulan ini mendesak agar kerajaan menjamin yang akhlak dan moral individu itu adalah hak masing-masing dan tidak perlu dikawal atau dicegah mana-mana pihak termasuklah pejabat agama dan PBT.



Kalau kita dan Dollah masih ingat petisyen ini turut disokong dan ditandatangani oleh beberapa ahli parlimen apabila ianya dijajaj di lobi Parlimen. Dan penjajanya ketika itu adalah tidak lain dan tidak bukan puteri kesayangan Dollah sendiri iaitu Nori.

Oleh itu dalam pada kita kelihatan bersungguh mahu melidnungi Islam, pastikan juga perkara yang seumpama ini ditangani dan jangan dibiarkan berulang.

No comments: