Thursday, November 09, 2006

Bush yang keras menjadi LAME DUCK, Abdullah bagaimana?

Kebanyakkan para penganalisa politik menganggap keputusan pilihnaraya Kongres Amerika Syarikat semalam sebagai suatu pungutan suara terhadap rekod Presiden Amerika Syarikat, George Bush (Reoublican).

Kekalahan besar parti Republican di Dewan Perwakilan (House of Representatives) dan Senate (setakat tulisan ini 50 Demokrat 49 Republican) merupakan isyarat dari rakayat AS bahawa mereka muak, bosan dan tidak berpuas hati dengan pentadbiran Busah terutama yang melibatkan isu pendudukan di Iraq, ekonomi, rasuah dan skandal seks dikalangan pimpinan Republican.

Kini Presiden AS itu yang tinggal lagi dua tahun untuk menamatkan tempoh dua penggalnya itu dianggap sebagai LAME DUCK President. Presiden yang lemah kerana tidak berdaya menguasai Kongres.

Sebagai langkah pertamanya Bush telah serta-merta menerima perletakkan jawatan tokoh controversial iaitu Setiausaha Pertahanannya Donald Rumsfield, yang selama ini dianggap sebagai suatu liabiliti terhadap Bush dan AS ekoran cara pengurusannya di Iraq dan Afghanistan.

Sementara itu peguam Keith Ellison menjadi Muslim pertama yang berjaya menjadi ahli Kongres AS setelah memenangi kerusi Dewan Perwakilan di Minnesota atas tiket Democrat. Sebelum memenangi pilihanraya ini Ellison pernah dipetik oleh VOICE OF AMERICA sebagai berkata:



But I do hope that if we win, inshallah [God Willing], in November, that it will signal to Muslims that we should engage in the American political system. It will signal to people who are not Muslims that Muslims have a lot to offer to the United States and the improvement of our country."

Saya sungguh berharape sekiranya kami menang, INSYALLAH, November nanti, ianya akan merupakan isyarat kepada umat Islam bahaw akita mesti melibatkan diri dalam system politik AS. Ianya akan memberi isyarat kepada rakyat yang bukan Islam bahawa umat Islam sesungguhnya mampu menyumbang kepada AS dan membawa perubahan kepada negara.

Bagi saya kekalah Repunlican di AS menunjukkan kepada kita betapa kuat dan bertenaganya suara rakyat sekiranya ia digembeling secara tersusun. Rakyat dimana sahaja tidak mungkin membiarkan kezaliman, penyelewengan, salah-guna kuasa dan rasuah berterusan dirodok ke dalam kerongkong mereka. Pasti mereka akan bertindak-balas dan apa yangtelah berlaku di AS adalah contoh kekuatan suara rakyat itu.

Di Malaysia kita juga terdedah dengan kemungkaran politik yang timpa-menimpa dari hari ke hari. Tidak cukup dengan pendedahan media, NGO dan parti-parti politik, malah bekas PM pun secara terbuka menyuarakan hakikat ini. Belum pun tiba pilihanraya ramai yang sudah menganggap yang PM kita adalah seorang PM yang LAME DUCK, dan kerajaan yang ada adalah kerajaan HALF PAST SIX.

Mungkinkah rakyat jelata di Malaysia juga nanti mampu membawa perubahan sebagaimana rakyat di AS(mungkin dengan lebih baik lagi) atau munkinkah kita semua sekadar akan berpuas hati dengan ungkapan para hulubalang Raja apabila melihat si Luncai terjun lari dengan labu-labunya ke dalam sungai:

Biarkan...biarkan?

No comments: