Wednesday, November 29, 2006

Melayu terpinggir di Singapura

Singapura pada hari ini adalah sebuan negara maju yang taraf hidupnya standing dengan negara-negara maju lain. Ekonominya teguh dan matawangnya antara yang paling stabil di rantau sebelah sini.

Segalanya bergerak pantas dan cepat di negara pulau itu. Lantaran kepantasan hidup itu siapa sahaja yang lemah dan tidak berupaya akan terpelanting ke tepi tanpa belas kasihan. Yang menjadi paspot untuk kehidupan sejahtera adalah wang, pelajaran dan kedudukan. Siapa sahaja yang tandus dari memiliki kekuatan ini akan kecundang dan akhirnya menjadi sampah masyarakat.



Orang Melayu yang satu ketika dahulu besar bilangannya di Singapura hari ini semakin kecil. Dahlah kecil mereka pula sebahagian besar berada diparas yang tidak teguh, seteguh kaum Cina dan India. Flat-flat kos murah yang mencakar langit kini menggantikan rumah kampung yang merupakan kawasan penempatan tradisional orang Melayu.

Tidak seperti di Malaysia, tiada pembelaan khas untuk bangsa Melayu walaupun perlembagaan Singapura ada memberi ruang kepada Malay special rights sebagaimana kesitimewaan Melayu di sini.

Dalam akhbar BERITA HARIAN Singapura hari ini dipaparkan tentang kisah Pak Rapen Maneh, 57 tahun yang hidup merempat di tepi pantai dalam sebuah khemah dekat Masjid Petempatan Melayu Sembawang. Di situlah beliau dan isterinya tinggal sejak dua bulan dahulu, memetik sayur-syaur liar di hutan berdekatan dan menjala ikan untuk mengisi perut apabila lapar.

Pak Rapen merempat di situ selepas gagal melunas tunggakan flat sewa mereka di Marsiling.

Saya sungguh sedih melihat nasib beliau yang dilaporkan menanggung penderitaan fizikal pula dengan kakinya diserang pekung yang dihurungi lalat.

Tidakkah ini bukti Melayu Singapura terpinggir? Dahlah itu, menurut akhbar itu lagi baru-baru ini pihak Penguasa Tanah Singapura (Singapore Land Authority) telah mengeluarkan notis agar Pak Rapen segera meninggalkan tapak diterokanya secara haram itu!

Ke manakah Pak Rapen selepas ini agaknya?

Sementara itu penduduk di Kg Berembang di Ampang yang rata-rata orang Melayu juga hidup dalam khemah plastik bagaikan khemah Pak Rapen juga, tetapi Melayu di sini tidak terpinggir. Mereka memegang kuasa, Perdana Menteri, Menteri Besar semuanya Melayu belaka, tetapi kenapa ada yang senasib dengan Pak Rapen, entahlah?

No comments: