Monday, November 20, 2006

Perhimpunan Umno: Masuk angin keluar asap?

Apa yang anda perhatikan sepanjang Perhimpunan Agung Umno baru-baru ini?

Samada kita suka ataupun tidak perhatian kita tertumpu juga ke arah persidangan parti Melayu terbesar di Malaysia itu kerana semua media arus perdana, akhba tempatan termasuklah Astro membuat liputan termasuklah siaran langsung persidangan itu.

Bagi saya setelah 22 tahun kita melihat parti itu diterajui oleh Tun Dr Mahathir, apabila ia bertukar tangan ke Dollah Badawi sudah pastilah ada kelainannya, cuma banyak atau sedikit terpulanglah kepada pemerhatian kita masing-masing.



Masuk tahun ketiga ini saya lihat memang banyak berbeza antara stail Tun dan Dollah. Umno bawah Dollah kelihatan sejuk dan hambar sedikit, saya tak mahu huraikan mengapa, pasti para pembaca lebih maklum, kerana itulah saya mengira maka suasana di Dewan Merdeka itu dirasakan perlu dihangatkan.

Kalau tutup sahaja sistem penghawa dinginnya, pasti yang tinggal cuma ahli MT sahaja dalam dewan itu, maka diolah dan diulilah agar para perwakilan yang hadir yang akan menghangatkan persidangan. Biar dilihat panas dan tegang, biar orang semua beri perhatian. Apabila ini berlaku sudah pastilah orang akan kata zaman Dollah hebat, persidangannya hangat sampai boleh keluar kata-kata menghasut dan mengadu-domba sesama kaum.

Demikianlah yang terjadi cuma apabila tiba gilirannya untuk menggulung, maka Dollah lah has the final say. Sabar, bawa bertenang, panas jangan sampai membakar, dan hari ini setelah dimaki hamun dan diancam-ancam maka pemimpim komponan BN dari pelbagai bangsa memuji dan memuja pula Dollah kerana berfikiran jauh dan terbuka. Mengapa? Kerana semasa menggulung perbahasan Dollah sekadar mengakui kehangatan sandiwara persidangan itu tetapi mententeramkan keadaan dengan berkata itu sekadar mesyuarat sahaja, tetap di luar kita macam biasa, demikianlah orang Melayu Umno!

Demikianlah strategi para penasihat Dollah untuk menyokong imej Dollah agar dilihat setanding dan sehebat Tun.

Satu lagi yang mampu menarik perhatian saya adalah ucapan dua orang wakil Umno dari Pantai Timur. Seorang dari negeri dimana Umno adalah Pembangkang iaitu Md Alwi Che Ahmad dari Kelantan yang hebat menyerang dan menyelar PAS. Sehingga beliau berkata kejayaan Umno dalam Pilihanraya Pengkalan Pasir yang lalu adalah kejayaan terhadap dua musuh Umno iaitu PAS dan Ibrahim Ali.

Berlainan pula dengan Rosli Mat Hassan dari negeri dimana PAS adalah pembangkang iaitu Terengganu. Kata Rosli:

Adalah menjadi tanggungjawab pemimpin Umno untuk merapatkan hubungan dengan pemimpin PAS dan mendekati mereka. Gahasan BN adalah untuk kepentingan kaum kita. Kita tidak boleh berpecah dan perlu ada pemantapan.

Satu nak pukul dan satu nak dekat. Yang nak pukul tu orang yang berada di kerusi pembangkang manakala yang nak dekat itu di kerusi kerajaan, menarik sungguh. Mengapa sampai boleh jadi begitu?

No comments: