Saturday, December 25, 2004

SAMA ADA PAS BERSANDIWARA ATAU HADI TERTEKAN
ATAU UTUSAN DAH TAK ADA MODAL


Dalam ruangan pada hemat saya di UTUSAN hari ini wartawannya Zulkiflee Bakar cuba mencetuskan sensasi dengan mahu memperlekehkan kenyataan Presiden PAS yang menyatakan kesediaan PAS untuk mengadakan kerjasama dengan DAP bagi menghadapi BN.

Beberapa hari yang lalu wartawan UTUSAN terlibat dalam menipu para pembacanya apabila melaporkan bahwa Tuan Guru Hj. Abd Hadi Awang telah tewas di kedua-dua kerusi Parlimen dan DUN dalam pilihanraya umum yang lalu sedangkan Presiden PAS tersebut berjaya mengekalkan kerusi DUN nya dan kini merupakan Ketua Pembangkang di DUN Terengganu.

Zulkiflee menganggap kenyataan Presiden PAS itu sebagai sandiwara antara PAS dan DAP, satu anggapan murahan yang tidak menghairankan memandangkan ianya dating dari akhbar yang bersedia untuk berbohong.

Beliau dalam keghairahan menunjukkan ketajaman bacaan politiknya yang kosong itu menulis:

Sebenarnya dikalangan sebahagian ahli-ahli PAS walaupun mereka mahu pemimpin mereka berusaha untuk meraih sokongan daripada masyarakat bukan Melayu tetapi ia tidaklah sampai membuka laluan kepada usaha untuk bekerjasama dengan DAP.

Ia tidak dapat diterima bukan sahaja oleh ahli-ahli PAS tetapi juga mereka yang bersimpati dengan PAS.

Sejak bila pula Zulkiflee boleh bercakap mewakili ahli-ahli PAS. Kalau hendak memberi analisa politik sekalipun janganlah sampai keperingkat berbohong dengan berani mendakwa mengetahui isi hati dan pendirian ahli-ahli PAS pula. Kalau nak bercakap mewakili pimpinan Umno yang mabuk dengan politik wang itu tak mengapalah kerana beliau dan akhbarnya memang datang dari bakul yang sama akan tetapi janganlah mereka-reka sesuatu sesuka hati dan mendakwa ianya mewakili pendirian ahli-ahli PAS.

PAS sebagai sebuah parti berteraskan Islam dan berjuang untuk memartabatkan Islam akan mencari dan berikhtiar apa cara sekalipun yang dibenarkan syarak untuk memperolehi sokongan mana-mana pihak dan itu hak kami. Malah Rasulullah saw dalam usaha mendakwahkan Islam pasca peristiwa Perjanjian Hudaibiyah telah bertindak mengirim surat kepada ketua-ketua Negara bukan Islam mengajak mereka menerima Islam, agaknya Rasulullah pun bersandiwara kalau nak ikutkan pandangan Zulkiflee.

PAS menunjukkan kematangan politik dan keterbukaannya walaupun DAP berkali-kali menolak tawaran bekerjasama namun PAS tidak pernah berputus asa kerana mengambil iktibar dari Rasulullah saw yang tidak pernah berputusa asa dalam menjalankan kerja dakwah Baginda walaupun dipandang rendah, diperlekeh dan diserang oleh puak-puak yang berniat jahat seumpama Zulkiflee dan akhbarnya.

Ahli-ahli PAS tidak pernah berburuk sangka terhadap pimpinannya dalam soal menyusun strategi dan mengambil pendekatan politik yang dirasakan sesuai selaras dengan kehendak Islam. Tidak cukup ulasan dari Zulkiflee dan akhbarnya untuk memathkan semangat kami dalam kerja-kerja ini.

Satu nasihat kepada Zul dan akhbarnya, kalau pun dah makan upah untuk membenci dan menjatuhkan PAS dan perjuangannya, terbitkanlah berita dan analisa yang berfakta dan berwibawa jangan digadaikan maruah dan harga diri anda semata-mata kerana cari makan.


No comments: