Friday, December 24, 2004

PEMUDA MCA CAMPURTANGAN TUGAS PENGUATKUASA
DI KOTA BHARU

Esok rakyat Malaysia beragama Kristian akan merayakan Hari Krismas. Seperti biasa sebagaimana adat mereka pada malam ini akan ada majlis-majlis perayaan sebagaimana yang dibenarkan oleh agama dan kepercayaan mereka.

Di Malaysia pada malam Krismas biasanya dianjurkan majlis perhimpunan, hiburan dan seumpamanya. Samada ianya bertepatan dengan kepercayaan Kristian yang asal ataupun tidak itu bukanlah hak yang bukan Kristian untuk mempertikaikan.

Hari in BERNAMA melaporkan Pengarah Perhubungan Awam Majlis Perbandaran Kota Bharu MPKB mengeluarkan kenyataan akan bertindak terhadap mana-mana majlis seumpama ini yang diadakan di Kota Bharu oleh kerana pihaknya tidak menerima sebarang permohonan permit dari mana-mana pihak.

No Christmas Eve Bash Without Permit, Warns Town Council

Perlu difahami bahawa bukannya MPKB melarang rakyat bukan Islam berkumpul bagi maksud perayaan masing-masing, tetapi sekadar mengenakan syarat iaitu perlu memohon permit dari MPKB terlebih dahulu.

Applications to host Christmas or New Year celebrations have to be made two weeks in advance of the events, but the MPKB had not received any, he said.

We also don't allow entertainment activities involving Muslims even in closed areas, but if the activities don't involve Muslims and are in closed areas, we can allow if the permit has been approved, he said.

Bermakna MPKB sekadar memaklumkan darihal syarat dan peraturan yang ada yang wajarlah dipatuhi oleh mana-mana rakyat Malaysia yang menghormati Konsep Kedaulatan Undang-undang. Malah dimana-mana majlis tempatan dan daerah sekalipun terdapat peraturan yang melibatkan majlis hiburan di tempat-tempat awam yang perlu dipatuhi oleh para penduduk, bukan hanya di Kota Bharu.

Tiba-tiba Pemuda MCA Pusat sebagaimana yang dilaporkan dalam THE STAR merakamkan kebimbangannya kononnya pihak penguatkuasa MPKB ini jenis yang gemar menganggu majlis-majlis keraian bangsa Cina dan India:

The MCA youth expressed its concern at the OVERLY HARSH TONE of the council saying the state had a record of disrupting functions organised by the Chinese and Indian communities.

MPKB berhak mengenakan peraturan dan menguatkuasakannya sebagaimana majlis tempatan yang lain. Apa maksud Pemuda MCA mahu mengembar-gembur isu perkauman dalam hal ini? Ianya tidak ada kena mengena dengan isu perkauman. Jangan membakar sesuatu tanpa usul periksa dan semata-mata kerana mahu menjadi juara politik, menangguk di air keruh.

Kerajaan PAS Kelantan tidak pernah mendiskriminasi bangsa-bangsa lain di negeri tersebut. Malah kerajaan negeri diwakili oleh seorang berbangsa Cina yang juga merupakan seorang anggota EXCO dan ADUN Kelantan iaitu Dato’ Hj Annuar Tan serta MPKB sendiri mempunyai ahli-ahli majlis dari kalangan masyarakat berbangsa Cina. Perkauman tidak pernah menjadi agenda kerajaan negeri di bawah PAS, jangan MCA menjadi pengacau dan mewujudkan pecah-belah!

No comments: