Tuesday, December 21, 2004

SALAH FAKTA: LAGI-LAGI UTUSAN MALAYSIA

Di bawah tajuk utama:

DAP tidak akan bekerjasama dengan Pas sampai bila-bila

Pemberita Utusan Malaysia Zulkifli Jalil melaporkan reaksi Pengerusi DAP Karpal Singh berhubung pelawaan PAS untuk bekerjasama kembali dengan mereka dalam pakatan pembangkang. Karpal seperti biasa mengambil peluang yang ada untuk menyerang dan memukul PAS dengan pelbagai tuduhan antara lain Presiden PAS tidak ikhlas dan mempunyai agenda tersendiri dalam pelawaan tersebut.

Malah Karpal turut menuduh Tuan Guru Hj. Abd Hadi sebagai MENJILAT LUDAH SENDIRI kerana sebelum hari penamaan calon pilihnaraya umum yang lalu telah menuduh pimpinan DAP sebagai dinosaur dan ubat luput tasrikh tiba-tiba kini mahu berbaik-baik kembalui.

Reaksi Karpal ini tidak menghairankan kerana demikianlah sikap Karpal sejak dari dahulu lagi apabila sahaja terbit isu untuk bekerjasama dengan PAS. Itu barangkali sikap dan pendirian peribadi beliau namun kita yakin kalangan pimpinan dan ahli-ahli khususnya yang muda dan berfikiran terbuka bersedia untuk bekerjasama dengan PAS atas matlamat menghadapi BN melalui pakatan pilihnaraya. ADUN DAP Pahang Leong Ngah Ngah umpamanya telah bekerjasama sekian lama dengan PAS tanpa menghiraukan pandangan individu seperti Karpal.

Walaubagaimanapun yang menarik di dalam artikel UTUSAN ini adalah apabila pemberitanya sekali lagi tersalah fakta. Memang UTUSAN sinonim dengan tersilap, tersasar dan kadangkala membohongi fakta. Laporan tersebut melaporkan:

Kenyataan Presiden Pas itu bagaimanapun akhirnya MEMAKAN DIRI apabila beliau tewas dalam perebutan kedua-dua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri di Terengganu pada pilihan raya umum ke-11 pada 21 Mac lalu sedangkan Karpal dan Kit Siang masing-masing menang selesa di Parlimen Bukit Gelugor dan Ipoh Timur.

Presiden PAS tidak kalah kedua-dua kerusi, beliau tewas di Parlimen Marang namun mengekalkan kerusi DUN nya di Rhu Rendang. Ini akhbar media perdana kelas apa, laporan sedemikian pun tak betul, di muka depan pula tu!

Kalau bersungguh-sungguh sangat pun mahu menyerang PAS dan pimpinannya terbitkanlah maklumat dan fakta yang betul. Jangan kerana terlalu ghairah mahu melihat orang lain jahanam kita terlupa kita turut menjahanamkan etika kewartawanan yang sepatutnya kita pikul dan junjung.

No comments: