Sunday, December 19, 2004

BACKBENCHERS BN BERTARING TAPI TUMPUL

Akhbar THE SUNDAY STAR hari ini dalam ruangan LAST WEEK AT THE DEWAN RAKYAT melaporkan darihal perdebatan berhubung ura-ura kerajaan mahu menghentikan pemberian ubat-ubatan percuma di hospital dan klinik-klinik kerajaan. Isu ini timbul semasa sesi soal jawab apabila wakil Sri Gading Mohamad Aziz mempertikaikan kenyataan Timbalan Menteri Kesihatan bahawa suatu cadangan sedang dibuat untuk menghentikan pemberian ubat ini memandang kos ataupun bebanan yang terlalu tinggi yang dipikul kerajaan.

Bersungguh-sungguh wakil-wakil BN menyerang cadangan ini dengan Mohamad menyatakan bahawa kementerian berkenaan jangan MENGADA-NGADA oleh kerana impaknya kelak ke atas rakyat yang telah memberikan sokongan besar kepada BN. Beliau menambah:

The rakyat will protest. The ministry should not try to act smart. Please listen to the peoples wishes. Do not change what they have accepted. Look for other means to get money or the rakyat would get angry.

Begitu marah dan kesalnya wakil BN terhadap cadangan kementerian berkenaan. Ucapan Mohamad menerima sokongan dan tepukan meja yang gemuruh dari wakil-wakil yang hadir.

Soalnya apakah kerajaan akan ambil peduli rintihan dan keluhan wakil-wakil mereka sendiri. Berdasarkan pengalaman isu kenaikan 10 peratus kadar tol di lebuhraya utara selatan baru-baru ini nampak-nampaknya keluhan dan bantahan mereka juga akan sekadar masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Dalam isu tol juga Mohamad dan rakan-rakannya telah menjerit dan melolong di dewan membantah hasrat kerajaan, namun kesudahannya jerit pekik mereka sekadar dijentik ke tepi sahaja, dan kalau trend ini berterusan nampaknya isu menghentikan pembekalan ubat percuma kepada rakyat ini juga akan menerima nasib yang sama.

Apa nak kata, segala-galanya pilihan dan kehendak rakyat jua maka terimal dan tanggunglah padah dan bahananya sehingga pilihanraya umum yang akan datang.

No comments: