Wednesday, December 22, 2004

BERBOHONG DEMI MENJUAL ISLAM HADHARI

Dalam siri lawatan Pak Lah selaku PM ke India, dipaparkan dalam akhbar tempatan hari ini penganugerahan doktor falsafah kehormat dari Universiti Jamia Millia Islamia di New Delhi. Apabila membaca laporan berkenaannya saya percaya siapa sahaja yang memiliki hati yang cinta dan kasih pada Islam pasti akan terasa terguris dan barangkali juga terhina dengan kenyataan Pak Lah di majlis tersebut.

Menurut THE STAR Pak Lah berkata:

Rights of women were protected (in Islam Hadhari Malaysia) and they could fulfill their potential without having to face artificial barriers constructed in the name of Islam.

Abdullah said the multi-religious ruling party had demonstrated during the March general elections that we can roll back the Islamists not by engaging in holier than thou contests but by addressing the root causes of anger and frustration.


Berdasarkan laporan akhbar ini, pertama, Pak Lah seolah-olah membayangkan kepada dunia luar bahawa terdapat pihak-pihak yang menghalang hak dan kebebasan wanita kononnya atas nama Islam. Apakah ARTIFICIAL BARRIERS yang beliau maksudkan itu? Adakah mewajibkan wanita Islam yang baligh menutup aurat itu sesuatu yang diada-adakan, sesuatu yang membebankan dan menghalang hak dan kebebasan wanita? Mungkin bukan ini yang Pak Lah maksudkan, kalau tidak ini maka apa? Benarkah ada ARTIFICIAL BARRIERS itu?

Apakah yang Pak Lah maksudkan apabila beliau menyebut WE CAN ROLL BACK THE ISLAMISTS? ISLAMISTS itu siapa? Siapakah puak Islamists yang Pak Lah berjaya kekang itu? Kalau PAS yang dimaksudkan sebut sahaja PAS mengapa istilah islamists digunakan?

Menurut kamus istilah ini merujuk kepada:

The religious faith, principles, or cause of Islam.

Kalau benci PAS sekalipun jangan Islam yang diserang. Kalau marahkan PAS jangan undang-undang dan hukum Islam yang dihina. Kalau mahu merendah-rendahkan PAS jangan al Quran dan Hadis yang dipermainkan.

Kata Pak Lah Islam Hadhari mahu mengembalikan ummah kepada asas dan prinsip Islam sebagaimana yang terkandung dalam Quran dan Hadis, lalu kembalilah betul-betul kepada Quran dan Hadis. Kalau haram kita katakan haram kalau halal kita katakan demikian. Realitinya di Malaysia kita bukan sedang kembali kepada Quran dan Hadis sebaliknya kita sedang mencari jalan dan peluang untuk membuat pentafsiran baru dan memberikan cop Islam kepadanya.

Sebagaimana kata Kak Endon semasa mempromosi baju kebaya baru-baru ini di TV:

Kalau yang muda-muda tu bolehlah pakai pendek sedikit, manakala yang tua kenalah pakai yang labuh baru bersopan.

Inilah contoh Islam Hadhari yang Pak Lah mahu agaknya?

No comments: