Monday, May 30, 2005

APA ADA PADA USIA?

Belajar dari sejarah. Sejarah mengajar kita perkara dan peristiwa yang lalu yang mampu memberikan pengajaran dan panduan untuk kita mengayun langkah berkembara di dunia yang penuh cabaran dan dugaan ini. Berjayalah mereka yang sentiasa menimba ilmu dari khazanah pengalaman silam yang tiada nilai harganya.

PAS kini telah melampaui usia 50 tahun. Lebih lima dekad berlalu, pastilah banyak pengalaman yang dapat ditimba dan dipelajari bagi mereka yang mahu belajar dari pengalaman yang lampau.

Gesaan untuk kembali menyelak sejarah lalu ini berbangkit apabila pada hari ini ada suara yang mula mahu mengenakan syarat usia bagi menentukan kelayakan seseorang itu untuk menjadi pemimpin. Usia muda dikira tidak layak kurang berpengalaman dan berbagai lagi. Benarkah demikian? Apakah sejarah dalam PAS contohnya memang mengenakan syarat sedemikian?

Almarhum Dr Burhanuddin Al Helmi

Menyertai PAS melalui jemputan AJK Kerja PAS Pusat. Tanggal 25 Disember 1956 dilantik menjadi Yang Dipertua Agung PAS (kini Presiden) pada usia 46 tahun.

Almarhum Dr Zulkifli Muhammad

Dipilih sebagai Timbalan Yang Dipertua Agung PAS (kini Timbalan Presiden) pada tahun 1956 pada usia 39 tahun.

Allahyarham Dato Asri Muda

Menjawat jawatan Timbalan Presiden PAS pada usia 41 tahun dan Presiden pada tahun 1971 ketika usianya 48 tahun

Almarhum Ustaz Fadzil Nor

Menjawat jawatan Timbalan Presiden pada usia 46 tahun

Tuan Guru Hj Abd. Hadi Awang

Timbalan Presiden: 42 tahun

Oleh hal yang demikian usia dalam PAS sebenarnya bukan faktor untuk menjadi pemimpin. Malah pemimpin-pemimpin PAS di atas adalah contoh-contoh benar mereka yang menjawat jawatan tertinggi parti pada usia yang muda namun berjaya membuktikan kemampuan dan kewibawaan masing-masing.

Jadi apa ada pada usia sebenarnya? Yang penting adalah kemampuan, kesediaan dan keihklasan.

No comments: