Tuesday, May 24, 2005

TIMBALAN MENTERI ATAU AKHBAR YANG GELOJOH

Terpampang di dada akhbar THE STAR semalam:

Ancaman baru. Kerajaan kenal pasti kumpulan militant yang beroperasi dalam Negara.

Saya percaya seluruh Negara terkejut dengan berita ini yang berpunca dari Timbalan Menteri Keselamatan dalam Negeri Noh Omar. Menurut THE STAR Noh berkata kumpulan militant ini tidak sebagaimana JI namun ianya juga bukan salah satu dari 24 kumpulan ajaran sesat yang didedahkan oleh JAKIM tempoh hari.

Apakah tujuan Timbalan Menteri berkenaan mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa?

Apabila Timbalan PM Najib Tun Razak diminta mengulas kenyataan Noh ini Najib berkata:

Di dalam bidang perisikan ini kita tidak boleh cakap banyak sangat.

Siapakah yan banyak cakap itu, jika tidak Timbalan Menteri berkenaan! Dan tiba-tiba dalam TV3 semalam Noh dilaporkan sebagai terkejut dengan laporan akhbar berkenaan. Beliau kononnya menafikan sekeras-kerasnya pula yang kumpulan yang sedang disiasat polis itu berbentuk militant. Kata beliau ia sebenarnya kumpulan ajaran sesat.

Nampak macam kalut sahaja. Mana satu yang gelojoh, gelabah dan berbohong? Timbalan Menteri atau akhbar atau kedua-duanya sekali?

Sebagai seorang Timbalan Menteri yang bertanggungjawab atas portfolio Keselamatan Dalam Negeri saya kira Noh perlu sentiasa berhati-hati tidak mencetuskan suasana tegang, panic dan menyusahkan rakyat. Di zaman-zaman sebelum ini hal-hal kepolisian biasanya dilaporkan sendiri oleh pihak polis untuk pengetahuan awam. Sejak akhir-akhir ini Timbalan Menteri begitu ghairah nampaknya mendahului polis dalam hal ini, akibat jadilah banyak bercakap tapi isinya kosong.

Sayang Negara dunia pertama tetapi menterinya taraf tercorot.

No comments: