Thursday, May 05, 2005

KENG YAIK BERSELINDUNG DISEBALIK
ASAP PETROL DAN DIESEL

Belum pun selesai kita membuat perhitungan ekoran kebiadapan dan sikap kurang ajar Presiden Gerakan Lim Keng Yaik, tiba-tiba tumpuan negara dialihkan ke isu kenaikan harga petrol dan diesel.Maka isu baru ini pun mengerhanailah Keng Yaik yang seakan ketawa berdekah-dekah setelah berjaya memperkosai maruah dan harga diri agama Islam serta para penganutnya.



Dalam rakyat terlonjak-lonjak kepanasan ekoran terbakarnya poket masing-masing lantaran terpaksa menanggung beban kenaikan harga petrol ini, mereka lupa bahawa maruah Islam yang tiada nilai dan harganya itu telah berjaya dikelar dan dicoreng oleh menteri BN yang biadap ini.

Apa tidak terguriskah perasaan anda selaku seorang muslim apabila rencana akhbar THE SUN hari ini menjulang Keng Yaik sebagai seorang wira, juara yang berani bersuara bagi pihak masyarakat bukan Islam dan kononnya masyarakat Islam sekali? Lebih parah lagi rencana tersebut menganggap kenyataan Keng Yaik yang mempertikaikan kehadiran unsur-unsur Islam dalam sekolah-sekolah kebangsaan sebagai suatu tindakan seorang nasionalis!

Kepada mereka yang terlupa dan benar-benar telah digerhanai oleh kenaikan harga petrol dan diesel, isu Keng Yaik ini sesungguhnya adalah suatu isu yang besar.

Beliau telah mendakwa bahawa kegagalan sekolah-sekolah kebangsaan menarik minat masyarakat bukan Melayu untuk mendaftarkan anak-anak mereka adalah kerana kewujudan unsur-unsur Islam yang keterlaluan di sekolah-sekolah tersebut.

Keng Yaik tersinggung dan tidak senang melihat kehadiran unsur-unsur Islam dalam sekolah-sekolah kebangsaan. Beliau mempertikaikan mengapa guru wanita Islam enggan bersalaman tangan dengan beliau, ini bukan rekaan penulis BLOG ini. Ianya terbit dari mulut celupar menteri itu sendiri:

Sekarang ini saya sendiri pergi melawat SK, ada guru yang tidak mahu salam dengan saya, apa ini?

Dengan menteri pun tidak boleh salam apatah lagi dengan ibu bapa, macam mana orang tidak bimbang.

Masih adakah umat Islam (tidak kira Umno, PAS atau apa sahaja) yang boleh berhujah menerima pandangan si keparat ini? Umat Islam tidak pernah mempertikaikan secara terbuka prejudis mereka terhadap mana-mana agama dalam negara ini. Malah Parti PAS yang dituduh ekstrimis agama itu pun tidak pernah mendisrkriminasi masyarakat bukan Islam minoriti di Kelantan, malah peruntukkan diberikan kepada SRJK dan pembinaan rumah-rumah ibadat dibenarkan.

Tiba-tiba seorang menteri persekutuan, rakan kongsi Umno dalam kerajaan yang sepatutnya lebih faham dan menghormati Islam yang merupakan agama rasmi Negara begitu berani secara terbuka mempertikai dan mempersoalkan amalan agama umat Islam!

Bagaimana boleh hilang langsung sensitiviti dibenak menteri ini? Apa yang mengakibatkan beliau begitu berani berkata demikian sedangkan beliau tahu Umno dan BN menang besar pda pilihanraya umum lalu atas sokongan padu umat Melayu yang beragama Islam?

Berikut saya petik sebahagian dari rencana pengarang akhbar THE SUN hari ini yang dimaksudkan. Kalau saudara yang membaca tidak merasa apa-apa maka eloklah diperiksa semula tahap keimanan masing-masing:

What he spoke out against, and in doing so articulating the feelings of the silent majority, was that elements of the religion have seeped into many aspects of life in national schools. Among the complaints are the numerous supplications or doa read during school assemblies or piped into the classrooms, doa before class and doa after class, Quran reading at school functions or piped into the classrooms, and insistence that only certain types of uniforms be worn on occasions.

All are aware that these are not among the practices recommended by national education policy covering primary schools but are instituted by individual headmasters who are goaded on by overzealous religious teachers. Thus, the general complaint now is that Islam is gradually pervading life at many national schools.

Apa yang beliau perkatakan yang secara tidak langsung membela pandangan dan persaan majoriti yang tidak bersuara, bahawa unsur-unsur agama telah menyerap masuk ke dalam sebahagian besar aspek kehidupan di sekolah kebangsaan. Antara rungutan adalah terlalu kerapnya bacaan doa yang dibaca samada ketika majlis perhimpunan, atau melalui pembesar suara di dalam bilik-bilik darjah, doa sebelum dan selepas kelas, bacaan Al Quran di majlis-majlis rasmi sekolah atau melalui pembesar suara dan mewajibkan pakaian-pakaian tertentu dipakai semasa upacara tertentu.

Semua menyedari bahawa amalan ini bukannya sebahagian dari apa yang disyorkan oleh dasar pendidikan kebangsaan yang meliputi sekolah-sekolah rendah akan tetapi ianya diperkenalkan oleh individu pengetua yang dihasut oleg guru-guru agama yang melampau. Oleh itu rungutan umum kini adalah bahawa ISLAM telah secara beransur-ansur menguasai hidup dikebanyakan sekolah-sekolah kebangsaan.

Kesimpulannya bagi saya Keng Yaik telah melangkah melampaui garis batasan kesabaran umat Islam dalam Negara ini. Beliau bertanggungjawab meminta maaf dan menarik balik kenyataannya dan umat Islam dalam negara ini perlu bangun mendesak beliau berbuat demikian, jika tidak masyarakat bukan Islam akan menganggap bahawa mempertikai dan mempersoalkan amalan dan disiplin Islam dalam negara ini adalah dibenarkan, malah boleh menjadi wira dan dijulang-julang.

Hari ini unsur-unsur agama dipertikaikan esok entah apa lagi.

No comments: