Saturday, May 07, 2005

KESIHATAN TIDAK PERNAH MENGHALANG
NIK AZIZ MEMEGANG JAWATAN

Akhbar NST hari ini memuatkan temuramah dengan Mursyidul Am PAS dan Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Tajuknya:

NIK AZIZ NOT GIVING UP MB, PARTY POSTS

Nik Aziz tidakn akan melepaskan jawatan MB dan parti

Sejak sebelum beliau diserang sakit jantung lagi banyak kalangan terutama dari Umno yang teringin melihat Nik Aziz melepaskan jawatan beliau. Nik Aziz sudah tua, perlu beri laluan pada yang muda dan macam-macam lagilah alasan yang diberikan. Malah pernah dalam siri Debat Perdana RTM soalan yang sama diajukan oleh wakil Umno, lalu wakil PAS ketika itu Dr Siti Mariah mengatakan, mengapa perlu orang yang baik yang tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukannya meletakkan jawatan.

Keinginan Umno itu sudah pasti berpunca dari ketokohan Nik Aziz yang sukar ditandingi oleh mana-mana pihak malah dalam PAS sekali pun. Sudah pasti dalam politik orang yang sebeginilah merupakan batu penghalang besar bagi Umno untuk bertapak kembali di Kelantan contohnya.

Dalam kenyataannya kepada NST Tok Guru yang berusia 74 tahun itu berkata:

Jika ada pihak yang mengatakan saya sudah tidak mampu, itu masalah mereka. Secara peribadi saya masih mampu pergi ke pejabat sehari-hari, menghadiri mesyuarat dan menjalankan segala tugas-tugas harian.

Saya masih boleh hadir berceramah diwaktu malam dan subuh. Selain dari gangguan gastric, saya sihat.

Memang PAS masih memerlukan sumbangan Nik Aziz sehinggalah barangkali sampainya ketika dimana beliau sudah tidak mampu lagi atau dipanggil oleh Allah swt. Dan memang sepatutnya demikianlah sikap seorang pemimpin Islam dimana-mana juga. Kerana perjuangan Islam bukannya untuk kepentingan peribadi tetapi bagi melangsungkan perjuangan untuk kepentingan ummah.



Kita ambil contoh Assyahid Syeikh Ahmad Yassin, bekas pemimpin Hamas. Walaupun hampir buta dan berkerusi roda beliau masih memegang jawatan sebuah badan gerakan Islam yang diasak musuh dari semua penjuru. Beliau pernah dihumban ke dalam penjara Israel dalam keadaan demikian malah akhirnya syahid dihujani peluru berpandu Israel ketika beliau berada di atas kerusi roda menuju ke masjid!

Malah dalam hal ini Tok Guru mengatakan kepada NST sesiapa sahaja yang lebih mementingkan kesihatannya sepatutnya tidak bertanding kerana kekalahan pasti menganggu kesihatannya. Dalam erti kata lain kepimpinan Islam ini adalah layak bagi mereka yang meletakkan kepentingan ummah di hadapan dan bukannya kepentingan peribadi.

Biarlah rebah dan mati semasa berjuang memegang jawatan dari mengelakkan diri dari memegang jawatan kerana takut ianya akan menganggu kesihatan sedangkan ramai yang mengharapkan kepimpinan kita!

No comments: