Thursday, May 26, 2005

RESPON DARI ANAKANDA ALMARHUM USTAZ DATO FADZIL NOR

Assalamualaikum,

Saya terpanggil untuk memberi reaksi terhadap tulisan Sdr Roslan SMS berkenaan Ustaz Nasharuddin.

Well, saya mengenali Ust Nasha sejak saya di UIA. Beliau adalah ustaz saya yang mengajar usul fiqh dan fasih berbahasa Arab dan Inggeris.


ALMARHUM UST FADZIL

So dengan kemahirannya dalam usul fiqh sama seperti almarhum Dato Fadzil yang mahir dan pakar dalam usul fiqh (satu ilmu bagi mengeluarkan hukum ) dan juga mantiq (satu ilmu yang memerlukan kepandaian dalam mematikan hujah) membuatkan kami sebagai anak muridnya amat kagum dengan ilmu nya walaupun beliau masih muda tetapi mampu menguasai ilmu dan tawadduk orangnya. Personaliti yang sungguh rendah diri.

Dan saya amat terkejut apabila almarhum ayahanda saya memberitahu yang Ustaz Nasha dah resign from UKM (selepas dia resign from UIA) rupanya untuk menerima jawatan Setiausaha Agung PAS. Saya tahu almarhum sukakan Ustaz Nasha dan senang dengan kecerdikan beliau. Dan saya rasa dengan ilmu nya beliau amat sesuai bagi jawatan yang tinggi sikit dari Setiausaha Agung.

Bagi saya orang muda seperti Ustaz Nasha yang digemari oleh ayahanda ini adalah percaturan yang baik dalam suasana politik sekarang. Dia adalah bayangan kedua Fadzil Noor. Saya dapat memikirkannya dan merasakannya. Moden, alim, bijak , bersosial dan ramah serta tawaduk, juga besederhana adalah ciri yang baik untuk jawatan Timbalan Presiden.

Dan saya rasa tak salah saya katakan, apa yang dibuat atau diplih oleh Ustaz Fadzil memang pada mulanya dikritik tetapi hasilnya amat mengkagumkan dan beyond pemikiran orang biasa. Mungkin agak keterlaluan kenyataan saya ini tetapi inilah suara hati saya bila Sdr Roslan SMS mengutarakan isu ini.

Sayang jika kemahiran Ustaz Nasha dibiarkan begitu sahaja. Bukan senang nak mencari orang yang boleh jadi ustaz dan boleh jadi politician. Seronok sungguh mengingati kembali keakraban baba dan beliau satu ketika dahulu.

MUNA IZZAH BT DATO FADZIL
26/5/05

No comments: