Tuesday, May 03, 2005

BILA MENTERI BERANI HINA ISLAM
RAMAILAH YANG AKAN KENCING BERLARI

Isu kebiadapan Presiden Gerakan Lim Keng Yaik yang mahukan sekolah kebangsaan dipisahkan dari sebarang unsur-unsur keagamaan menjadi tajuk utama UTUSAN hari ini. BERITA HARIAN pula sekadar memuatkannya di muka dalam. Dan hari ini isu ini hangat diperkatakan oleh segenap lapisan masyarakat khususnya umat Islam yang akan menerima akibat langsung kiranya cadangan Keng Yaik ini diterima.

Kita sering memberikan ruang dan kebebasan kepada bangsa dan agama lain untuk mempertikai dan mempersoalkan agama kita secara terbuka dan terang-terangan. Kita sahaja yang kelihatan tunduk dan cuba memahami, menghormati dan menerima mereka. Apakah punca kelonggaran dan tidak keseimbangan ini?

Kenyataan kurang ajar dan biadap terhadap Islam ini terpancut keluar dari mulut seorang Menterti pusat. Bukannya dari pemimpin cavunis perkauman atau pengganas kominis atau orang yang tidak berilmu. Menteri ini duduk semeja dengan menteri-menteri lain dalam mesyuarat kebinet mingguan membincang dan memandu Negara dan rakyat. Dalam persidangan dewan rakyat menteri ini duduk sebaris dengan PM dan TPM.

Bagaimana mungkin orang kanan Negara boleh menuturkan perkataan yang secelupar ini tanpa memikirkan yang Islam adalah agama rasmi Negara, majority rakyat di Negara ini adalah penganut Islam dan malah beliau sendiri menang dalam pilihanraya umum lalu sehingga layak jadi menteri hasil dari sokongan orang Umno yang Islam?

Kini apabila seorang bertaraf menteri boleh dengan sombong dan bongkak menghina Islam, kononnya kerana kita mengamalkan kebebasan dan toleransi, maka jangan pula kita hairan, terkejut dan terperanjat (sebagaimana tajuk akhbar Utusan hari ini yang kononnya terperanjat) apabila ada kumpulan dan individu lain yang akan menyokong kenyataan Menteri ini dan turut menghina Islam.

Sebuah laman BLOG http://www.jeffooi.com/ menyiarkan laporan dari Utusan dan BH dan menyebut bahawa kritikan terhadap cadangan Keng Yaik ini sebenarnya menggugat Dasar Pendidikan Liberal Pak Lah!

Dan ruangan komen di BLOG tersebut memuatkan pelbagai lagi kritikan terhadap Islam yang telah dipelopori oleh Keng Yaik itu. Seorang yang bernama KELVIN LIM menulis:

What I think Dr. Lim meant was a clear separation of religion and administration in national schools. It is not the eradication of religious lesson as religious lessons are considered a core of our education system (Agama Islam for the Muslims and moral for the non muslims) but if you look around nowadays, overzealous headmasters and principals are turning their schools into 'religious schools' with jawi plastered all over, prayers said every so often


Saya rasa apa yang Dr Lim maksudkan adalah pengasingan jelas anatara agama dan pentadbiran di sekolah-sekolah kebangsaan. Bukannya pemansuhan pendidikan agama kerana pendidikan agam merupakan teras di dalam system pendidikan kita (iaitu Agama Islam untuk yang Muslim dan moral bagi bukan Muslim) akan tetapi jika anda melihat disekeliling anda kini, guru-guru besar an pengetua yang fanatik telah merobah sekolah-sekolah ini menjadi SEKOLAHA AGAMA dengan tulisan jawi ditempel merata-rata, pelbagai doa diucapkan acapkali

Banyak lagi komen yang menusuk hati dan sensitiviti umat Islam dilontarkan dengan begitu berani, mengapa? Saya tidak salahkan mereka. Ianya berpunca kerana Menteri BN sendiri yang telah membuka jalan. Malah akhbar Utusan milik Umno turut dipukul dengan kritikan, mengapa ISA tidak digunakan terhadapnya kerana kononnya membakar api perkauman dengan menyerang Keng Yaik.

Saya menghormati perpaduan kaum dalam Negara ini, malah mempunyai ramai kawan dan taulan yang bukan Melayu dan bukan Islam. Kita saling menghormati antara satu dengan yang lain. Kita ada batas dan pantang larang yang masing-masing kita fahami dan cuba elakkan dari disentuh. Lantaran itu saya merasakan mereka yang sudah tidak lagi menghormati nilai bersama yang kita pegang sejak merdeka ini tidak layak langsung menjadi warga Malaysia apa lagi memegang jawatan sepenting menteri kabinet pusat.

Dalam hal ini Keng Yaik yang biadap itu perlu letak jawatan!

No comments: