Thursday, March 31, 2005

MUFTI KATA HARAM
PAK LAH KATA JANGAN KEROSEK

Dalam BLOG ini Sabtu lepas saya mengulas kenyataan Pak Lah berkenaan isu tanda logo halal. Kata Pak Lah jika satu-satu jenis makanan itu telah ada tanda logo halal maka umat Islam tidak perlu curiga untuk mengguna atau memakannya.

Soalnya umat Islam di Malaysia mula mempersoalkan tanda halal ini apabila terdapat beberapa kes yang mencurigakan yang telah sampai kepengetahuan umum. Antaranya kes daging khinzir yang distor bersama-sama dengan daging halal, kes sosej menggunakan usus binatang dan terbaru di Sarawak daging babi dalam tin yang terdapat tanda halal pada labelnya.

Kes-kes seumpama ini mengakibatkan umat Islam lebih berhati-hati dan mula menyaisata asal-usul sesuatu bahan itu.

Hari ini MALAYSIAKINI melaporkan Mufti Perak Datuk Seri Harussani Zakaria dalam mengulas isu sosej ini telah menegaskan:

Beliau berkata, jika meragukan atau was-was, maka ia disebut SYUBHAH dan orang Islam dilarang memakannya. Hadis telah menjelaskan perkara halal dan perkara haram dan kalau ada yang meragukan, ia adalah haram.

Bermakna umat Islam bertanggungjawab meyakini asal-usul sumber makanannya kerana sebarang yang meragukan atau was-was akan jatuh SYUBHAH dan bila ia jatuh SYUBHAH maka ianya menjadi haram.

Jadi antara Mufti dan Pak Lah dalam hal agama seperti ini kita nak dengar siapa?

Pihak kerajaan perlu meyakinkan rakyat sepenuh-penuhnya darihal tanda halal yang dipertanggungjawabkan kepada pihak JAKIM ini. Belanjalah wang untuk penyelidikan dan penguatkuasaan, jangan beri alasan yang tidak munasabah kerana ianya melibatkan maruah umat Islam.

Selagi kemampuan JAKIM terus dipersoalkan maka selagi itu janganlah Pak Lah berang apabila rakyat kerosek sana kerosek sini.

No comments: