Saturday, March 26, 2005

ISU TANDA LOGO HALAL:
INI BUKAN SOAL KEROSEK

Allah swt berfirman yang maksudnya:

Hai manusia! Makanlah dari apa-apa yang ada di bumi ini yang halal dan baik, dan jangan kamu mengikuti jejak syaitan karena sesungguhnya syaitan itu musuh yang terang-terangan bagi kamu. (al-Baqarah: 168)

Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah yang baik-baik dari apa-apa yang telah Kami berikan kepadamu, serta bersyukurlah kepada Allah kalau betul-betul kamu berbakti kepadaNya. Allah hanya mengharamkan kepadamu bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih bukan karena Allah. Maka barangsiapa dalam keadaan terpaksa dengan tidak sengaja dan tidak melampaui batas, maka tidaklah berdosa baginya, karena sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang. (al-Baqarah: 172-173)

Bab makanan yang halal dan haram begitu sensitif bagi umat Islam di Malaysia. Sehingga dikatakan walaupun seseorang itu tidak sembahyang, fasik, jahil dan apa sahaja tetapi bab makan ini orang Melayu khususnya begitu berjaga-jaga. Sebut sahaja babi maka mereka akan menolaknya. Demekian juga dengan daging yang tidak disembelih dengan meneyebut nama Allah. Malah dikatakan orang Melayu yang kaki botol sekalipun, begitu berjaga-jaga dalam bab makanan

Inikan pula umat Islam yang beriman. Beberapa isu mutakhir yang melibatkan tanda halal dan pengusaha makanan yang tidak menghormati sisitivi agama Islam telah mengakibatkan umat Islam semakin meragui kerja-kerja JAKIM yang bertanggungjawab mengeluar dan memantaui sijil-sijil halal ini.

Mula-mula kita dikejutkan dengan daging babi yang distor bersekali dengan daging-daging halal dalam bilik sejuk, kemudiannya beberapa pengusaha makanan terutama yang bukan Melayu yang telah menyalahgunakan sijil halal ini dan yang terbaru darihal sosej yang mengunakan usus babi.

Bila JAKIM yang dib eri amanah boleh dibolosi kewibawaannya sudah pasti umat Islam tidak boleh disalahkan apabila mereka mula lebih berhati-hati dari sebelumnya.

Syeikh Muhammad Yusuf Qardhawi di dalam kitabnya HALAL DAN HARAM DALAM ISLAM telah menulis:

Masalah halal yang sudah jelas, boleh saja dikerjakan. Dan soal haram pun sudah jelas, samasekali tidak ada rukhsah untuk mengerjakannya, selama masih dalam keadaan normal.
Tetapi di sebalik itu ada suatu persoalan, yaitu antara halal dan haram. Persoalan tersebut dikenal dengan nama syubhat, suatu persoalan yang tidak begitu jelas antara halal dan haramnya bagi manusia. Hal ini mungkin tejadi karena tasyabbuh (tidak jelasnya) dalil dan mungkin karena tidak jelasnya jalan untuk menerapkan nas (dalil) yang ada terhadap suatu peristiwa.


Terhadap persoalan ini Islam memberikan suatu garis yang disebut Wara (suatu sikap berhati-hati karena takut berbuat haram). Dimana dengan sifat itu seorang muslim diharuskan untuk menjauhkan diri dari masalah yang masih syubhat, sehingga dengan demikian dia tidak akan terseret untuk berbuat kepada yang haram.

Cara semacam ini termasuk menutup jalan berbuat maksiat (saddudz dzaraik) yang sudah kita bicarakan terdahulu. Disamping itu cara tersebut merupakan salah satu macam pendidikan untuk memandang lebih jauh serta penyelidikan terhadap hidup dan manusia itu sendiri.
Dasar pokok daripada prinsip ini ialah sabda Nabi yang mengatakan:

Yang halal sudah jelas dan yang haram pun sudah jelas, di antara keduanya itu ada beberapa perkara yang belum jelas (syubhat), banyak orang yang tidak tahu: apakah dia itu masuk bagian yang halal ataukah yang haram? Maka barangsiapa yang menjauhinya karena hendak membersihkan agama dan kehormatannya, maka dia akan selamat,. dan barangsiapa mengerjakan sedikitpun daripadanya hampir-hampir ia akan iatuh ke dalam haram, sebagaimana orang yang menggembala kambing di sekitar daerah larangan, dia hampir-hampir akan jatuh kepadanya. Ingatlah! Bahwa tiap-tiap raja mempunyai daerah larangan. Ingat pula, bahwa daerah larangan Allah itu ialah semua yang diharamkan. (Riwayat Bukhari, Muslim dan Tarmizi).

Oleh itu saya tidak boleh terima apabila Pak Lah sebagaimana yang dilaporkan oleh UTUSAN boleh berkata:

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, pengguna tidak perlu curiga untuk mengguna atau memakan produk makanan di negara ini yang mempunyai tanda logo halal yang sah.

Perdana Menteri menegaskan, ini kerana kerajaan pasti bertindak sekiranya terdapat maklumat dan aduan berhubung produk makanan yang kelulusan halalnya diragui.

Sehubungan itu, Abdullah turut meminta semua pihak supaya berhenti menggembar-gemburkan isu berkaitan halal haram barangan makanan dan logo Halal.

Janganlah kerosek (loghat Kedah: cari) sana, kerosek (cari) sini,, katanya.

Apabila umat Islam bersikap berhati-hati, ia adalah kerana isu ini sudah menjadi besar dan mereka tidak mahu terjebak menjadi mangsa kerananya. Ini bukan soal kerosek, ini soal hilang keyakinan. Pak Lah jangan pandang kecil perkara ini. Orang Melayu mula hilang keyakinan apabila JAKIM dilihat tidak mampu bertindak secara berkesan apabila berlaku kes-kes seumpama ini. Lebih-lebih didenda, maka umat Islam sekadar menjadi bahan senda gurau. Kerajaan perlu bertindak secara serius dan biar para pebgusaha makanan turut serius dan tidak sekadar mengaut untung atas kelemahan kita.

No comments: