Sunday, March 20, 2005

BAHANA TUNTUTAN GENDER EQUALITY TERHADAP ISLAM

Islam sentiasa menjamin hak wanita. Malah Islamlah yang tersohor memberikan penghormatan dan menaikkan martabat kaum wanita diketika dunia Eropah masih dalam belenggu kegelapan. Insan yang pertama memeluk Islam adalah seorang wanita dan demikian juga yang pertama syahid di jalan Allah adalah wanita jua.

Islam telah complete sebagai satu peraturan hidup yang diterima penganutnya, sesuai untuk sepanjang zaman sehingga hari akhirat. Cuma sejak akhir-akhir ini ekoran persitiwa September 11 Islam mula mahu disuntik kononnya dengan nafas baru oleh para pengganggunya dengan menggunakan individu dan badan Islam yang bobrok bagi menjuarai trend sesat ini.

Isu umpama GENDER EQUALITY ataupun persamaan hak khusus untuk golongan wanita mula diumpan dan dimain-mainkan. Sesungguhnya peruntukkan terhadap hak wanita dalam Islam tidak pernah menjadi isu. Kalau ada negara contohnya menafikan hak wanita untuk mengundi dalam pilihanraya, banyak negara Islam yang mengamalkan demokrasi memberikan hak ini umpama Malaysia dan Iran. Kalau ada negara contohnya tidak membenarkan wanita menjadi calon, banyak negara Islam yang mengamalkan demokrasi mengizinkannya, malah Iran sehingga membenarkan calon wanita untuk Naib Presiden.

Yang tidak dituntut oleh wanita Muslimah adalah perkara-perkara yang telah menjadi amalan Islam sebagaimana yang diperkenalkan oleh Rasulullah saw, diamalkan dari zaman Baginda sehingga hari ini. Antaranya adalah bahawa Solat Jumaat cuma diwajibkan ke atas umat Islam lelaki dan khatib serta imamnya adalah lelaki belaka sebagaimana yang ditunjukkan oleh Rasulullah saw.

Tiba-tiba Jumaat lalu dunia Islam dikejutkan apabila ada segolongan kecil di Amerika Syarikat diketuai oleh Professor Amina Wadud, seorang professorPengajian Islam di Virginia Commonwealth University telah mengerjakan solat jumaat (dalam gereja) diimamkan oleh Aminah sendiri. Jemaah sekitar 100 lebih orang ini bercampur lelaki dan wanita.


Aminah mengimamkan solat Jumaat

Di dalam Harakahdaily bekas Imam Besar Masjid Negara Ustaz Taib Azamudeen berkata:

Sembahyang yang diimamkan oleh wanita yang makmumnya terdiri daripada lelaki dan wanita adalah tidak sah.

Malah Sheikhul Azhar sebagaimana dipetik oleh BBC mengatakan Islam tidak membenarkan wanita menjadi khatib dan imam kepada jemaah yang termasuk kaum lelaki.

Bagi saya peruntukkan hukum telah jelas dalam hal ini. Soal samada Aminah merupakan professor tidaklah merupakan lesen bagi beliau untuk memberikan tafsiran sesuka hatinya dalam hal ini.


Aminah Wadud

Namun yang menjadi kebimbangan berikutan peristiwa ini adalah penerimaan mereka yang kurang jelas pemahaman Islamnnya dan memang pula merupakan juara dalam bab-bab memberikan tafsiran yang mengelirukan terhadap Islam. Sebagai contoh dalam UTUSAN hari ini Astora Jabat memberikan liputan meluas terhadap aksi Aminah dengan sokongan yang tinggi melangit.

Aminah memang merupakan rakan akrab kepada Marina Mahathir dan pertubuhan Sisters in Islam. Oleh itu atas nama perjuangan GENDER EQUALITY jangan terkejut perkara ini kelak dituruti secara buta oleh individu dan badan yang seumapama ini dalam negara kita. Oleh itu para mufti perlu segera bertindak menyelamatkan maruah dan martabat agama di negara kita, segerelah bertindak sebelum Stadium Bukit Jalil umpamanya menjadi lokasi solat jumaat pertama yang diimamkan oleh Marina ataupun Shahrizat ataupun entah siapa-siapa lagi wanita Islam keliru dalam negara kita.

Saya pasti dunia barat yang sememangnya tidak senang dengan Islam akan menaja dan menyokong usaha sesat ini demi memecah-belahkan agama kita, tambahan ada pula baruah yang sanggup mengerjakannya. Jangan biarkan perkara ini berlaku!

No comments: