Thursday, March 24, 2005

AGENDA MELUCUTKAN TARING
PENGUATKUASA AGAMA MEMUNCAK

Buletin Utama TV3 sebentar tadi membawa tajuk utama yang antara lain berbunyi berkuatkuasa serta merta semua serbuan jabatan agama mestilah di bawah pemantauan Ketua Polis Daerah ataupun OCPD.

Menurut Menteri di JPM Nazri Abdul Aziz di Wilayah Persekutuan semua serbuan pihak JAWI perlulah disertai oleh pegawai kanan polis di daerah berkenaan bagi memastikan yang pihak polis akan bertanggungjawab terhadap prosedur serbuan dan tangkapan jika ada. Malah menurut MALAYSIAKINI waran perlulah diperolehi terlebih dahulu sebelum sesuatu serbuan dilakukan.

Sekiranya kehadiran pihak polis bermakna kerja-kerja penguatkuasaan agama akan berjalan dengan lebih lancar dan teratur maka langkah baru ini sangatlah dialu-alukan. Namun demikian kiranya prosedur tambahan ini akhirnya mengekang pihak berkuasa agama dalam menjalankan tugas mereka atau mengakibatkan menjadi terhalang kerja-kerja mereka maka sudah pastilah langkah baru ini sangat dikesali.

Nazri dilaporkan memberikan kenyataan ini setelah menerima memorandum dari pihak NGO di dewan Parlimen yang menurut MALAYSIAKINI menuntut:

The document registered protest against recent actions to enforce morality among Muslims in particular, saying the state has no role in policing morality.

Dokumen tuntutan ini merakamkan bantahan mereka terhadap tindakan menguatkuasakan moral dikalangan umat Islam khususnya, dengan menekankan bahawa kerajaan sesungguhnya tidak berhak mengawal moral individu.



NORI PAK LAH & SUAMI

Kalau ada sesiapa yang berpeluang menonton siaran Buletin Utama ini akan dapat menyaksikan bahawa NORI ABDULLAH anak PM Pak Lah kelihatan bersungguh-sungguh menjelaskan tuntutan di dalam memorandum tersebut kepada Nazri disaksikan oleh wakil NGO lain serta wakil media.

Apakah mesej yang cuba diutarakan?

Tuntutan kumpulan pendesak ini yang terdiri dari 52 NGO dan 42 individu sesunggunya cuba menarik terus taring ataupun merampas kuasa pihak penguatkuasa agama dalam menjalankan tugas-tugas mencegah kemungkaran. Mereka mendesak agar kerajaan menjamin yang akhlak dan moral individu itu adalah hak masing-masing dan tidak perlu dikawal atau dicegah mana-mana pihak termasuklah pejabat agama dan PBT.

Dan kumpulan ini mengunakan NORI ABDULLAH untuk menjuarai tuntutan mereka sekaligus membuktikan bahawa anak PM sendiri berdiri di belakang mereka!

Jelas perkembangan ini membayangkan satu trend yang sangat merbahaya terhadap masadepan Islam. Atas nama kebebasan dan hak asasi sebarang bentuk kerja ataupun aktiviti mencegah kemungkaran sedang cuba dikekang dan dihapuskan. Bermakna jika tuntutan ini akhirnya diterima kerajaan maka Islam nanti akan hanya diberikan keizinan melakukan kerja dan aktiviti amar makruf semata-mata, bina masjid sekolah agama musabaqah bank Islam dan lain-lain, tetapi sebarang bentuk mencegah kemungkaran akan diharamkan.

Bersedialah kita untuk menghadapi gelombang maksiat dan keruntuhan akhlak kerana selepas ini isu moral dan akhlak adalah hak masing-masing, bebas tanpa sekatan ataupun larangan!

Untuk rekod antara yang menyokong dan menandatangani memorandum ini di lobi Parlimen adalah Rais Yatim dan Azalina Othman.

No comments: