Wednesday, November 19, 2008

Terima kasihlah PLUS dan Elite

Berbagai reaksi diberikan berikutan pengumuman penggendali lebuhraya PLUS dan Elite semalam, bahawa mereka masing-masing akan memberikan diskaun kepada para pengguna lebuhraya mereka mulai 1 Januari tahun hadapan. Antara yang diumumkan adalah:

: caj tol di lebuhraya PLUS dan Elite akan dikurangkan sebanyak 10 peratus bagi pengguna yang menggunakannya antara tengahmalam sehingga jam 7 pagi

: pengguna yang berbelanja RM200 sebulan melalui sistem pembayaran elektronik (EPS) akan menerima rebat 5 peratus

: tambahan 10 peratus disakun juga bagi pengguna lebuhraya semasa perayaan Rahun Baru Cina, Hari raya, Deepavali dan Krismas di luar waktu sesak

Ada yang mengalu-alukannya dan tidak kurang yang mengkritik kononnya ia tidak praktikal, kerana melibatkan waktu yang janggal dan berbagai lagi.

Saya lebih mahu melihat ia dari sudut positifnya. Tambahan dalam keadaan kita serba-serbi gawat hari ini sudah pasti apa sahaja penjimatan yang ditawarkan seharusnya diterima dengan tangan terbuka. Isunya jika pun ada, mengapa penggendali lebuhraya yang lain umpama KESAS, LDP, SILK dan lain-lain tidak turut membuat tawaran. Ada yang memberi alasan kononnya mereka masih menaggung rugi dan trafik belum memuaskan.

Benarkah LDP begitu, sedangkan ia antara yang paling sesak di Lembah Kelang??!!

Saya rasa masing-masing PLUS dan Elite prihatin terhadap kegawatan ekonomi yang dihadapi rakyat dan menghulurkan tanggungjawab sosial mereka dengan menawarkan diskaun ini. Memang ia mungkin dilihat kecil dan pada waktu-waktu yang janggal, sekurang-kurangnya mereka berani membuat tawaran, dari tiada lebih baik ada walaupun sedikit.

Presiden FOMCA contohnya memandang bahawa langkah PLUS itu secara tidak langsung mampu mengimbangi bebanan ekonomi yang dihadapi rakyat manakala Persatuan Penasihat Pengguna-pengguna Malaysia (PPPPM) menganggap usaha PLUS dan Elite ini tepat pada masanya sejajar dengan penurunan harga minyak.

Yang pentingnya sekarang ini semua pihak bukan hanya pengendali lebuhraya, seharusnya menunjukkan keprihatinan masing-masing dan bersama menanggung derita rakyat diwaktu susah. Bagaimana contohnya dengan pihak bank dan institusi kewangan, tiadakah cadangan meringankan beban rakyat khususnya para peminjam, bagaimana pula contohnya indiustri insuran dan takaful yang meraih untung besar dari premium yang dikenakan ke atas pemegangnya. Semua pihak perlu membantu, semua pihak perlu bertimbang rasa.

Terima kasihlah PLUS dan Elite semoga ramai lagi yang akan mencontohi jejak langkah anda.

No comments: