Friday, November 21, 2008

Hormati dan fahami hak orang lain

Isu fatwa terhadap “pengkid” atau wanita yang berpakaian seperti lelaki dan mengamalkan hubungan sejenis nampaknya terus diapikan. Saya rasakan hampir semua pihak dari menteri sehinggalah pimpinan Islam, NGO dan lain-lain semuanya telah bersuara agar isu ini tidak disensasikan kerana ianya melibatkan umat Islam dan tidak ada kena-mengena dengan yang lain.

Tetapi tidak, ada juga yang merasakan bahawa walaupun mereka bukan Islam, walaupun mungkin fatwa ini tidak berkenaan mereka, namun mereka tetap punya hak. Mereka tetap boleh bersuara dan mengeluarkan pandangan berkenaannya.

(Layulah titah DYTM Raja Muda Perak baru-baru ini – “Dimana bumi dipijak di situ langit dijunjung)

Seorang pemuka NGO dari Pusat Kesedaran Komuniti Selangor atau EMPOWER bernama Honey Tan Lay Ean menulis sebuah artikel berkenaan hal ini dan dimuatkan di Malaysiakini:

http://www.malaysiakini.com/letters/93447

Kata Tan mereka tidak bersetuju yang fatwa berkenaan hanya melibatkan wanita Muslim. Menurut beliau secara lebih meluas lagi apa sahaja isu yang menceroboh hak seseorang tidak kira samada Muslim atau tidak, lelaki atau wanita serta sebarang jenis amalan dan kehendak seksual seseorang semuanya merupakan kepentingan mereka. Dalam erti kata lain hak seseorang menentukan cara berpakiannya, cara bertutur dan bergaya serta cara mengamalkan seks semuanya merupakan “hak asasi manusia”. Dan hak ini adalah hak sejagat.

Nampaknya Tan cuba mengimpot satu kepercayaan dan budaya baru yang ternyata asing dan tidak “compatible” dengan amalan, pemikiran dan budaya kita di sini. Budaya kebebasan mutlak ini mungkin laku dan boleh dijaja dan diterima di Barat, walaubagaimanapun saya yakin ianya tidak dapat bertahan di sini. Malah di Barat pun ianya bukan merupakan amalan majority rakyat di sana.

Berbalik kepada hal fatwa di atas, ternayata Tan tidak faham dan sangat kurang ilmu berkenaan amalan orang Islam walaupun beliau seorang rakyat Malaysia. Memang kita tidak mengharapkan seorang Muslim untuk tahu dan faham sepenuhnya amalan dan kepercayaan Hindu atau seorang Kristian untuk tahu dan faham sepenuhnya ajaran dan amalan Islam, tetapi dalam negara berbilang kaum dan agama seperti Malaysia sekurang-kurangnya kita tahu yang asas-asas, bukankah kita sama-sama telah berganding bahu duduk dalam negara ini secara aman sejak lebih beratus tahun?

Sejurus menerima Islam samada melalui warisan baka atau keturunan atau melalui penukaran agama, semua kami menggantungkan hak kami kepada Islam, meletakkan diri kami dengan rela di bawah urustadbir Islam sepenuhnya. Ini bukan masalah paksaan atau pilihan, ini ketetapan dan ikrar setiap Muslim sekurang-kurangnya lima kali sehari dan dilafazkan terus ke hadrat Allah swt di dalam solat kami (dan terkandung dalam kitab suci kami):

Say: "Truly, my prayer and my service of sacrifice, my life and my death, are (all) for Allah, the Cherisher of the Worlds; "No partner hath He: this am I commanded, and I am the first of those who bow to His Will."

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama - (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintahNya)".

Al Anaam: 162-163

Oleh itu mungkin bagi yang bukan Islam mereka ada hak mutlak dalam semua perkara sebagaimana yang cuba dijual oleh Tan dan rakan-rakannya, akan tetapi bagi seorang Muslim segalanya tertakluk kepada Islam, agama dan cara hidup yang kami percayai dan terima dari hidup sampai kemati. Kami memang memperjuangkan hak kemanusiaan tetapi ia tertakluk kepada apa yang ditentukan dan diberikan garispanduan dalam hukum tertinggi kami iaitu al Quran dan As Sunnah.

Oleh itu perjuangkanlah apa sahaja yang mahu diperjuangkan tetapi dalam waktu yang sama faham dan hormati hak orang lain itulah sepatutnya garispanduan sebuah masyarakat sivil.

2 comments:

IndukYati said...

memang biasa bukan Islam walaupun dah beranak di Malaysia,masih tak faham akan aturan,pembawaan yang mengikut syarak dan berlandaskan Al Quran,depa main hentam ikut suka hati saja...Gay dan Homoseks nie..dr zaman kaum Nabi Luth lagi pun...tak baca kaa ataupon tak faham..?

Anonymous said...

NTAH APE LA YANG SEMPIT SANGAT PIKIRAN KAFIR MALAYSIA NI...SIBUK2 NAK CAMPUR HAL ORG ISLAM..APE KE HEEEY NYE YOB...