Monday, November 03, 2008

Pilihan raya AS dan harapan buat Islam

Rakyat Amerika Syarikat akan keluar mengundi esok 4 November 2008 untuk memilih Presiden mereka yang ke 44 . Bakal Presiden ini jika memenangi pilihan raya esok akan mengangkat sumpah secara resmi pada 20 Januari 2009 bagi menggantikan Presiden George Walker Bush, dari parti Republikan. Perhatikan tidak seperti negara-negara demokrasi lain termasuklah Malaysia, Amerika Syarikat telah menetapkan tarikh-tarikh ini di dalam perlembagaan mereka iaitu pilihan raya Presiden mestilah pada hari Selasa pertama bulan November iaitu pada tahun sebelum tamatnya tempoh seorang Presiden (tempoh 4 tahun sepenggal).

Sehingga kini ramai para pemerhati dan penganalisa politik menjangkakan yang calon Demokrat Senator Barrack Obama akan menang mudah dan akan berjaya menamatkan penguasaan parti Republikan di “Oval Office” sekaligus menjadi lelaki kulit hitam pertama diangkat sebagai Presiden negara kuasa besar dunia.





Menurut ramalan CNN (CNN electoral vote estimate) Obama jauh meninggalkan calon Republikan Senator John Mc Cain, iaitu dengan memperolehi 290 electoral college, dengan Mc Cain 157 (seorang calon memerlukan 270 undi electoral college untuk diisytihar sebagai pemenang). Apa pun kita serahkanlah pemilihan itu kepada rakyat Amerika. Amerika tetap Amerika walaupun siapa yang menang.

Cumanya sebentar tadi saya tertarik menonton rancangan CNN yang dihoskan oleh pengacaranya Fareed Zakaria. Dipenghujung rancangan itu Fareed telah memainkan video ulasan bekas Setiausaha Negera AS Gen (B) Colllin Powell berkenaan Obama. Kata beliau kini pihak Republikan menyerang Obama dengan memainkan satu isu yang sangat mengecewakan, iaitu kononnya Obama adalah seorang Muslim. Kata Powell kenyataan itu tidak benar kerana Obama adalah seorang Kristian.

Saya menjangkakan Powell akan berhenti setakat itu, tetapi tidak. Beliau lantas mengemukakan pula pertanyaan yang barangkali ditujukan kepada semua warga Amerika:

But what if he is a Muslim? Is it wrong to be a Muslim in America today?

Tetapi katalah beliau seorang Muslim? Apakah salah untung menjadi seorang Muslim dalam Amerika hari ini?


Sebagai seorang negarawan Amerika yang disegani dan mempunyai pengaruh yang besar sehingga kini saya melihat kenyataan Powell ini memberikan harapan yang baik buat Islam di Amerika, walaupun mungkin Islam adalah musuh terbesar regim Amerika, namun Islam suka tak suka sedang mendapat tempat di sana.

Ini mengingatkan kita tentang apa yang pernah disebut oleh seorang ulamak dan mujahid besar Turki Ustaz Badi’euz Zaman Sa'id al Nursi diambang kejatuhan Daulah Islamiah terakhir iaitu kerajaan Uthmaniah di Turki, kata Almarhum:

Wahai umat Islam!, saya melihat Kerajaan Islam Uthmaniyyah sedang mengandung, di mana anak yang di dalam kandungan itu adalah anak barat dan saya juga melihat dunia barat sedang mengandung, di mana anak yang di dalam kandungan itu adalah anak Islam.

Wallahualam.

3 comments:

Anonymous said...

Kita semua rindukan Daulah Islam kembali di bumi Allah ini.

Moga ia menjadi realiti.

Amin

dgn berkat al Fatihah utk Al Fateh !!!

UMNO Rambai Sari said...

maaf off topic..

saudara tidak akan membalas tuduhan tulang besi kah? saya sedikit terganggu dengan tuduhan-tuduhan beliau ke atas anda.

Ab Razak Hj Ahmad said...

Amerika tetap Amerika walau siapa yang memimpin....

Hanya Islam akan membela dan mendaulat Islam bukan sahaja di Malaysia tetapi for the whole entire universe.