Sunday, November 23, 2008

Kod etika apa?

Ada sahabat bertanya: “Apa pandangan saudara berkenaan kod etika buat bloggers?” Saya sekadar menggeleng kepala, tak setuju satu hal tetapi ianya tidak praktikal, ringkasnya tak masuk akal.

Kini kini berada dizaman ICT, kita bukan berada dizaman pendudukan Jepun atau 1900an lagi, apa sahaja dari A sehingga Z kini boleh diperolehi dengan pantas atas sentuhan jari, kod etika bloggers? Fenomena dunia “blogging” ini adalah fenomena global, bukan sekadar berlaku di bumi Malaysia tetap setiap pelusuk dan ceruk dunia.

Seorang blogger sekadar memindahkan apa yang di dalam kotak mindanya, ke dalam satu jurnal yang tersengkang di alam maya, bagaikan menulis di dalam buku catatan harian atau “dairy”. Cumanya tidak seperti buku catatan tadi, ianya boleh dilihat, dikunjungi dan dijenguk oleh sesiapa sahaja. Bagaimana kita mahu mengawal seseorang dari menyatakan apa yang di dalam kotak mindanya?

Cuma isunya adalah pertanggungjawaban. Memang akan ada yang bertanggungjawab sebagaiaman akan ada juga yang tidak bertanggungjawab. Lalu apa yang boleh dilakukan adalah membina pertanggungjawaban tadi. Saya kira di Malaysia kita sudah punya pelbagai peraturan dan undang-undang yang menuntut pertanggungjawaban ini. Seseorang tidak boleh memfitnah, mengaibkan seorang lain, mengadu-domba dan menyibar berita yang boleh mencetuskan kemarahan antara kaum, mendedahkan maklumat negara dan lain-lain.

Semua yang memiliki blog perlu bertanggungjawab, dan tidak boleh menyatakan ia tidak tahu atau tidak diberitahu. Saya teringat akan suatu ungkapan undang-undang “ignorantia jurist non gratia” atau “non excusat” iaitu seseorang tidak boleh terlepas dengan menyatakan ia tidak tahu atau maklum akan sesuatu undang-undang.

Tulis dan berkaryalah tetapi dalam waktu yang sama kita perlu memikul tanggungjawab. Jika ada yang kita nyatakan bertentangan dengan mana-mana undang-undang maka kita perlu bersedia menjawabnya di mahkamah, bukankah beberapa kerat blogger telah pun dihadapkan ke mahkamah?

Bagaimana dengan yang “anonymous”, yang berselindung disebalik nama samaran, nama pena tanpa mahu mengenalkan identiti diri? Mereka ini juga perlu bertanggungjawab, tetapi bagaimana jika mereka melakukan sesuatu yang bertentangan dengan undang-undang? Bagaimana mahu mendakwa mereka? Mungkin dalam hal ini polis “cyber” perlulah memantau dan jika sah ianya demikian maka lakukanlah apa yang sewajarnya. Bukankah sebelum ini pun ada yang telah disita oleh polis “cyber” kita.

Lalu berbalik kepada kod etika “bloggers” tadi, bagi saya tak perlulah. Ianya tidak praktikal dan hanya akan memalukan Malaysia di mata dunia. Maaf tetapi kalau ada ahli politik tak kiralah dari kerajaan atau pembangkang yang setuju, ternyata mereka ketinggalan bas, dari terperangkap dalam malu dan mengaibkan diri sendiri, lebih baik diam.

2 comments:

Anonymous said...

bro roslan,

TAHNIAH la bro lu skang dah dpt bebanan baru sbg ketua penerangan PAS selangor.

Wa harap lu laksanakan tanggungjawab ni dgn penuh dedikasi n bertanggungjawab..

TAKBIR!!

..manshahirfriends..

mat_terab said...

DEPA INGAT PARTI UMNO KA NAK BUAT KOD ETIKA...?
BUAT KOD ETIKA TAK BOLEH RASUAH TAPI RASUAH JUGA..........