Monday, November 10, 2008

Ke arah Malaysia yang bebas dadah

Saya gembira membaca kenyataan Ketua Pengarah Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Datuk Abd Bakar Zin bahawa seramai 117 orang bekas penagih dadah akan pulang kepangkuan masyarakat minggu hadapan untuk sebagai tenaga kerja die stet-estet FELDA. Memanglah jumlah penagih dadah begitu besar angkanya tetapi sekurang-kurangnya kita telah berjaya mula mengeluarkan mereka dari Pusat-pusat Serenti untuk menjadi manusia yang berguna buat masyarakat.

Sememangnya usaha untuk memulihkan seorang penagih bukannya kerja yang mudah dan seringkali mereka ini cenderung untuk menjadi penagih yang berulang apabila dilepaskan keluar.

Hakikatnya pada Jan-Julai 2007 lalu sahaja terdapat 26,000 penagih dadah yang dikenal pasti seluruh negara (mungkin bilangan sebenar puluhan kali lebih besar dari itu). Dan 80 peratus dari yang dikenal-pasti itu adalah anak-anak Melayu.

Kini menurut angka terbaru terdapat 7,000 penagih yang sedang menerima rawatan di Pusat-pusat Serenti seluruh negara. Kiranya mereka ini semua dapat dipulihkan, dilatih dan mahu keluar sebagai tenaga kerja tak kiralah samada di sektor perladangan, perindustrian atau apa sahaja, alangkah bertuahnya kita.

Sesungguhnya penagihan dadah ini adalah penyakit masyarakat, ianya hanya boleh dipulihkan kiranya kita semua memain peranan, galakkan diberikan agar mereka ini dihantar ke pusat-pusat, dan masyarakat pula memberikan dorongan dan sedia menerima mereka apabila lulus keluar dari pusat-pusat ini. Dan sama-samlaha kita memain peranan agar mereka tidak kembali ke tabiat buruk mereka.

AADK meletakkan sasaran 2015 Malaysia bebas dari penyalahgunaan dadah, ianya mungkin kelihatan sebagai sesuatu yang terlalu besar, tetapi tidak mustahil kiranya semua pihak memain peranan disamping kita tidak putus berdoa dan bergantung harap pada bantuan Allah swt.

No comments: