Saturday, November 22, 2008

Fatwa “yoga” menunggu reaksi masyarakat

Seperti dijangkakan Majlis Fatwa Kebangsaan akhirnya menerbitkan fatwa mengharamkan amalan “yoga”. Yoga atau kononnya amalan senaman ini sebenarnya merupakan amalan agama Hindu. Kalau di “google” kan perkataan “yoga” kita akan memperolehi lebih 88,000 hasil pencarian, jelasnya “yoga” adalah merupakan disiplin tradisional bagi mengawal dan membentuk mental dan fizikal seseorang yang bersumberkan falsafah Hindu.

Menurut Majlis Fatwa amalan yoga yang merupakan kombinasi unsur-unsur keagamaan, mentera dan pemujaan adalah bertentangan dengan Islam. Oleh itu demi memelihara aqidah umat Islam, mereka dinasihat meninggalkannya. Pengerus Majlis Prof Datuk Dr Abd Shukor Husin menambah walaupun amalan fizikal senaman yoga tanpa unsur-unsur tersebut pada zahirnya tidaklah menjadi kesalahan namun demi memelihara aqidah, umat Islam dinasihatkan tidak mengamalkannya.


Patung Shiva yang sedang
mengamalkan yoga
Saya pasti umat Islam yang prihatin, jika ada mengamalkan senaman ini akan segera meninggalkannya. Dan saya juga pasti akan ada mereka yang telah mengamalkannya dan selesa pula dengan amalan itu akan bertindak menolak fatwa itu. Lebih dari itu saya juga menjangkakan akan ada pula pihak yang akan mempertikaikannya.

Apa pun, ini fatwa yang dikeluarkan buat umat Islam dalam negara ini. Diharapkan jika pun bertelagah dan berbahas biarlah yang terlibat itu hanya dikalangan umat Islam sahaja dan bukan yang tidak berkenaan. Walaubagaimanapun yang terbaik adalah tinggalkan sahaja ia.

5 comments:

Anonymous said...

salam.. Btul ke si Inul ni nk buat konsert lg kt Bkt Jalil..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1123&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_14.htm


- che din

mat_terab said...

ELOK IKUT AJA LA FATWA TU DEMI KEBAIKAN KITA JUGA....
KALAU TIDAK APA GUNA MAJLIS FATWA DI TUBUHKAN.....?
MACAM SISTER IN ISLAM CARA DIA CAKAP NAMPAK SANGAT TAK MEWAKILI ORANG ISLAM NAMA SAJA SISTER IN ISLAM..........
BANYAK PENDAPAT DEPA YANG TERPESONG

Anonymous said...

...apabila sesuatu fatwa dikeluarkan, ia patut diKUATKUASAkan & difikirkan cara melaksanakannya...itu prinsip. ape guna fatwa kalu sekadar notis mcm di tepi jalan; 'awas kerja di hadapan sila pandu hati-hati'

...bila sesuatu keputusan fatwa dibuat bermakna telah melalui satu proses kajian menyeluruh dari pelbagai aspek, sudut & tinjauan hujah. sy beranggapan majlis telah sedia utk jawab segala kemungkinan & stand strong pd fawta yg diputuskan. kalau sekejap HOLD.. sekejap kuatkuasa.. ia sekadar menunjukkan tahap kredebiliti majlis fatwa tu sendiri. tak ker macam tak buat 'homework'. ini sedikit sebyk bawa kesan -ve & fitnah kpd umat islam sendiri.

...kalu sy; dari segi prinsip perlaksanaan & keutamaan; elok le dikeluarkan 'fatwa' tentang tinggalkan SOLAT dgn sengaja. kemudian dienforcement secara effektif atau perundangan.

...niat BAIK cara tak reti, kerja siap hasil TAK JADI. niat JAHAT cara pandai, kerja siap semua terGADAI.

waallahualam.

Anonymous said...

hrmm..islam itu indah!! islam perlu berakal..!! setiap perbuatan ade niatnya..ikhlas 1 kemestian..!!
jika di kelantan ade patung buddha tidur mengereng..perlukah kita haramkan org islam dari tidur mengereng..?? Org kristian pun ade menyebut perkataan amin..perlukah kita mengharamkan perkataan amin..?? sepatutnya jangan terus mengharam..buat ler 1 forum penerangan tentang YOGA tu dulu..yg mana batas x2 yg boleh diamalkan oleh masyarakat islam. Sebagai contoh silat..masih boleh disertai oleh golongan bukan islam..dimana bab yg guna jampi x2 tu kita tapis ler dari depa..adehhh..simple maa..!! belum ade pun kecoh pasai org muslim masuk hindu gara x2 amalan YOGA bro..?? Org muslim masuk kristian ade ler..! Sy akui bukan berada dikalangan ulamak..cuma mampu beri pendapat agar ISLAM ITU TIDAK DIPANDANG NEGATIF OLEH MASYARAKAT DARI AGAMA YG LAIN..CUKUPLAH DENGAN TUDUHAN YG ISLAM INI AGAMA YG MENJURUS KEPADA KEGANASAN..!!!!!

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Semoga isu 'yoga' jadi iktibar kpd Majlis Fatwa dlm mengeluarkan hukum ttg sesuatu perkara. Disebabkan isu ini, majlis fatwa diperlekehkan oleh orang ramai terutama oleh bukan islam. Kredibiliti majlis fatwa jatuh menjunam apabila raja-raja mula campurtangan.

Pemilihan isu yg difatwakan menampakkan kecacatan, kerana amalan sesat yg berleluasa di kalangan umat tidak difatwakan (pendedahan rambut wanita, bersanding, mak nyah, ISA, masuk kelab malam yg penuh arak, persembahan artis wanita).

yasir.