Monday, December 31, 2007

Kebebasan kehakiman, klip audio, klip video

Kes pembunuhan bekas PM Pakistan Benzair Bhutto terus hangat diperkatakan.
Dalam akhbar THE SUN hari ini bekas Pegawai Khas PBB bagi Kebebasan Kehakiman dan Guaman, Datuk Param Cumaraswamy menulis satu artikel berkenaan hubungan beliau dengan Allahyarham Benazir di bawah tajuk:

My encounter with Benzair

Ianya sungguh menarik dan terdapat satu isu yang dibangkitkan yang mahu saya kongsi bersama di sini. Rupanya dalam kita heboh menunggu-nunggu penyiasatan terhadap klip video kontroversi VK Lingam di sini, di Pakistan satu klip, tetapi audio bukan video, telah turut pernah menghangatkan suasana politik di sana.

Menurut Param pada tahun 1999 ketika beliau memegang jawatannya di PBB, Benazir telah didakwa (tanpa kehadirannya - in absentia) dan didapati bersalah atas pelbagai pertuduhan rasuah dan dihukum penjara 5 tahun oleh Hakim Malik Abdul Qayum. Pada bulan Febuari 2001, Param menerima sebuah pita rakaman audio berserta transkripnya yang dikirim dari pejabat Benzair yang ketika itu tinggal dalam buangan di Dubai.

Kandungan pita audio itu adalah rakaman perbualan telefon antara Hakim Malik dan seorang pegawai tinggi Pakistan bertaraf menteri. Menteri berkenaan dalam rakam itu menekan hakim tersebut agar mensabitkan kesalahan ke atas Benazir dan menghukum beliau.

Param telah menyiasat kesahihan pita tersebut dan telah menghubungi kerajaan Pakistan serta wakil tetap mereka di Geneva. Beliau telah membawa penemuan itu ke Sururhanjaya 52 Negara di Geneva dan terbukti penghakiman ke atas Benazir telah tercemar dengan tekanan politik. Dan dalam waktu yang sama Benzair telah merayu di Mahkamah Aging Pakistan, dan mengemukakan pita tersebut, akhirnya Mahkamah Agung Pakistan membatalkan keputusan hakim berkenaan dan mengarahkan agar diadakan perbicaraan semula.

Bagaimana pula dengan kes klip video Lingam? Banyak kes disebut di dalam klip video tersebut antaranya yang membabitkan pembatalan kemenangan calon DAP, Wee Choo Keong di Parlimen Bukit Bintang dan kes Anwar Ibrahim?

Adakah kita memiliki kekuatan dan harga diri untuk mempertahankan keadilan sebagaimana di Pakistan, atau kita sudah sememangnya tercemar dan kotor, setaraf dengan negara-negara mundur yang lain?

Selain itu saya turut tertarik apabila Param mengimbau kembali apa yang pernah Benzair nyatakan kepada beliau semasa kunjungannya ke KL dahulu:

It is only when one is in the opposition, one appreciates the value of judicial independence

Hanya apabila seseorang (telah) berada di kerusi pembangkang, barulah ia akan menghargai erti kebebasan kehakiman.

Selain Anwar Ibrahim (yang masih kekal di pihak pembangkang), yang pernah berada di kerusi pembangkang adalah Tengku Razaleigh, Rais Yatim, Radzi Sheikh Ahmad, Zainal Abidin Zin dan ramai lagi. Bagaimana, tiada rasa dan perasaan kah?

No comments: