Thursday, January 25, 2007

Si putar alam di Batu Talam

Istilah SPIN DOCTOR merujuk kepada para penulis atau wartawan yang menggunakan kepakaran masing-masing untuk memutar dan mengolah satu-satu perkara sehingga dilihat sebenarnya memihak kepadanya walaupun pada asalnya tidak begitu atau: heavily biased portrayal in ones own favor of an event or situation.

Tun Dr Mahahtir dan bekas SETPOL nya Matthias Chang pernah merujuk kepada individu tertentu di NST sebagai SPIN DOCTORS.

Kalau hendak lebih tepat lagi barangkali SPIN DOCTOR ini merujuk kepada pakar-pakar PUTAR ALAM. Alam yang sepatutnya berputar di atas paksinya menurut ketentuan Allah pun mereka ini seolah mampu putar melawan tabie.

Semalam saya menulis berkenaan bantahan calon Bebas Ng Chee Pang kepada pihak SPR terhadap calon BN yang dikatakan telah melanggar kod etika calon sebagaimana yang diterbitkan oleh pihak SPR sendiri. Ng dan bapanya telah membuat laporan polis dan menyertakan bukti-buktinya sekali dalam laporan berkenaan.

Jelas dakwaan beliau ini adalah serius dan perlu ditangani dengan sewajarnya oleh pihak SPR bagi menjamin kewibawaan sistem berpilihanraya di Malaysia (yang semamangnya telah diragui oleh parti-parti pembangkang). Tindakan Ng ini menjejaskan kredibiliti SPR dan sekaligus BN itu sendiri kerana melanggar segala peraturan dan etika yang ada.

Tiba-tiba Utusan hari ini melaporkan:

CALON BEBAS SEMAKIN TERDESAK

Menurut akhbar PENYEBAR FIKIRAN RAKYAT itu tindakan calon Bebas ini sebagai sesuatu yang terdesak dan seolah sebagai satu taktik untuk meraih kemenangan.

Mengapa tidak HIGHLIGHT akan betapa seriusnya dakwaan calon Bebas itu. Dan pasti sekiranya laporan polis telah dibuat maka beliau memikul tanggungjawab terhadap dakwaannya itu. Benarkah calon BN dan ejen-ejennya telah melanggar etika dan peraturan pilihanraya sehingga memungkinkan pencalonan mereka terbatal?

Tetapi bagi SPIN DOCTORS ini persoalan itu tidak penting. Yang penting calon Bebas terdesak. Yang penting calon Bebas cuba-cuba untuk menang melalui kaedah kesalah teknikal. Yang penting calon BN mesti menang atas apa kos sekali pun.

Lalu terus lah mereka memberikan saham memutar-mutar segala yang ada bagi memastikan kemenangan kepada calon BN.

Sementara itu apabila membaca pejelasan pihak SPR (apabila mengakui bahawa memang ada poster BN digantung di pagar sebuah sekolah yang merupakan pusat mengundi):

The posters were not put up by the (BN) candidate himself, perhaps it was ACCIDENTALLY put up by his supporters and not everyone knows the law.

telah menambahkan keyakinan saya akan dakwaan parti-parti pembangkang bahawa sesungguhnya SPR memang telah tempang dan pincang. Tak pernah dalam sejarah pilihanraya Malaysia saya kira dimana calon BN menampal posternya sendiri, semua petugas pilihanraya mana-mana parti merupakan ejen kepada calon dari parti berkenaan. Oleh itu calon dan wakilnya perlu bertanggungjawab di atas kelakuan ejen-ejennya.

Bila SPR dengan selamba dalam kes ini menyatakan NOT EVERYONE KNOWS THE LAW, saya merasakan sahlah demokrasi di Malaysia sudah dimatikan ditangan mereka!

No comments: