Friday, January 26, 2007

OSA terpaksa diguna untuk melindungi BN

Kabinet telah memutuskan bahawa dokumen perjanjian konsesi antara kerajaan dan para pemegang konsesi lebuhraya adalah rahsia dan mana-mana pihak yang memboco atau mendedahkannya boleh didakwa di bawah Akta Rahsia Rasmi. Demikianlah kenyataan Menteri Kerjaraya Samy Vellu dalam akhbar The Sun hari ini.

Sebelum ini Gabungan Menetang Kenaikan Tol (PROTES) telah menuntut agar pihak kerajaan bertindak lebih telus dengan mendedahkan perjanjian konsesi ini yang pada pandangan mereka terlalu berat sebelah dan memihak kepada para pemegang konsesi dan membelakangkang kepentingan orang awam.

Berikutan kenaikkan kadar tol yang melampau bermula 1 Januari lalu rakyat merasakan mereka seolah tertipu oleh perjanjian ini. Malah bekas PM Tun Dr Mahathir turut menyuarakan pandangan agar kerajaan lebih telus dalam hal mengenai tol ini kerana ia menjejaskan penghidupan rakyat.

Ramai menyangkakan mungkin kerajaan Dollah Badawi yang pernah menjanjikan keterbukaan ini akan bersedia mendedahkan perjanjian konsesi ini, kerana apalah sangat rahsianya, sekadar perjanjian anatar kerajaan dan syarikat pemegang konsesi, tidak pun melibatkan keselataman negara atau akan mendatangkan mudarat kepada negara.

Jadi dengan NO dari kabinet ini maka yakinlah sesungguhnya perjanjian itu sebenarnya lebih memudaratkan survival kerajaan Umno BN dan bukannya rakyat dan negara. Bayangkan disaat kita kononnya mahu menuju ke arah status negara maju, tetapi kerajaan yang ada menggunakan OSA untuk melindungkan dirinya dari pertanggungjawaban awam. Makin tergelincirlah rating terhadap kerajaan cemerlang, gemilang dan terbilang ini nampaknya.

No comments: