Monday, January 22, 2007

Minyak dunia turun
Apa jadi minyak di Malaysia?

Hari Jumaat lepas apabila para wartawan bertanyakan PM samada penurunan harga minyak dunia akan mendorong beliau menurunkan harga minyak tempatan, jawab beliau, kerajaan belum berhasrat berbuat demikian. Kata beliau lagi harga minyak dunia mungkin turun sekarang ini namun kita tidak tahu bila pula ia akan naik.

Harga minyak mentah dunia kini berligar sekitar USD50 (RM180) setong. Sedangkan pada bulan Febuari tahun lalu apabila kerajaan mengumumkan kenaikkan harga petrol sebanyak 30sen seliter, harga minyak mentah dunia ketika itu adalah USD78.40 (RM280) setong. Bermakna kini terdapat perbezaan sekitar USD28.4 ataupun sekitar RM100 setong!



Presiden Persekutuan Persatuan-persatuan Cina Malaysia (Hua Zong) Datuk Seri Lim Gait Tong telah menyarankan agar kerajaan segera menurunkan harga minyak tempatan. Kata beliau langkah ini sudah tentulah berasa memandangkan penurunan besar ini serta sebagai tanda betapa kerajaan bersimpati dengan penderitaan rakyat.

Lalu apakah yang menghalang Dollah dari mengambil tindakan menurunkan harga minyak ini? Janganlah terus membiarkan rakyat menderita. Terlalu banyak kos tambahan yang terpaksa mereka tanggung sejak kenaikan harga minyak itu. Takkanlah Dollah nak tunggu sehingga ada ilham untuk bubarkan parlimen barulah mahu mengambil kesempatan menurunkan harga minyak ini.

Benar harga minyak ini volatile, tidak stabil dan berubah-ubah. Tetapi isunya perubahannya kini sudah melebihi USD28.40 setong. Tidakkah penurunan ini terlalu besar sehingga sepatutnya mendesak kerajaan untuk menurunkan harga minyak tempatan kecualilah kerana kerajaan memang mahu mengambil kesempatan dari rakyatnya dan terus menerus memeras mereka.

Kalau harga dunia naik, cepat sungguh kerajaan bertindak, tetapi apabila telah turun, mereka seolah mendiamkan dari lalu rakyat terus tertekan dan menderita.

Semoga kewarasan segera bertapak dihati dan pemikiran mereka melainkan mereka memang sudah bersedia untuk terlentang jatuh bagi digantikan oleh orang lain yang lebih bertenaga dan berupaya.

No comments: