Wednesday, January 31, 2007

Penduduk tempatan tuntut roboh pejabat Umno

Biasanya kita dengar kerajaan Umno meroboh rumah setinggan atau gerai, kedai dan rumah yang dibina tanpa kelulusan PBT. Tidak pernah kita dengar penduduk tempatan menuntut agar Pejabat Umno diroboh.

Itulah yang telah berlaku di Taman Bukit Puchong apabila pimpinan Umno cawangan telah menempatkan sebuah kontena 40 kaki di atas tapak sebuah taman awam di kawasan berkenaan. Kontena itu akan menempatkan pejabat Umno cawangan dan malah papan tanda Umno cawangan telah pun dinaikkan di hadapan kontena itu.


Para penduduk tempatan telah membantah atas alasan taman berkenaan adalah untuk kegunaan rekreasi orang-ramai. Lalu surat bantahan telah dikirim ke PBT iaitu Majlis Perbandaran Subang Jaya MPSJ. Akhirnya apabila tiada tindakan diambil para penduduk tempatan telah berhimpun untuk membincangkan tindakan selanjutnya yang sepatutnya diambil oleh mereka disamping mengumpul tandatangan bantahan. Ahli Parlimen Puchong Lau Yen Pang (BN-Gerakan) septutnya hadir dalam majlis itu.

Sungguh malang apabila YB yang ditunggu-tunggu telah membatalkan kehadirannya disaat akhir dan yang datang sebaliknya adalah segerombolan 20 orang yang mendakwa mewakili Umno cawangan. Lalu berlakulah pertengkaran sehingga mencetuskan tolak-menolak dan tumbuk-menumbuk.

Akhirnya penduduk tempatan telah membuat laporan polis dan pihak polis difahamkan telah menahan pimpinan Umno berkenaan dan mereka itu dijangka akan didakwa dalam waktu terdekat.

Dan kini barulah pihak MPSJ mengeluarkan notis agar kontena itu dialihkan dalam tempoh 14 hari jika tidak ianya akan dimusnahkan.

Apa dah jadi ni?

Nampaknya Umno telah hilang lesen besar untuk berbuat apa sahaja sesuka hatinya. Kini rakyat sudah berani bangun menarik balik lesen besar itu. Adakah ini petanda bahawa hari-hari kepupusan Umno semakin menjelang tiba?

Adalah diharapkan agar kedua-dua pimpinan Umno itu (menurut The Sun: Hashim dan Zawawi) akan segera didakwa dimahkamah. Agaknya Umno cawangan ini mengambil contoh dari Zakaria Md Deros yang tidak segan-seilu mendirikan ISTANA tanap perlu kelulusan PBT. Bukankah Umno yang berkuasa dan meneraju negeri ini?

Kesudahannya rakyatlah juga yang terpaksa bangun mengajar mereka bahawa negara ini mempunyai undang-undang dan peraturan, siapa sahaja yang tidak mematuhinya termasuklah Umno, telah melakukan kesalahan dan perlu dipertanggugjawabkan.

Syabas penduduk Taman Bukit Puchong!

No comments: