Tuesday, January 30, 2007

Kerajaan tidak bayar US$50juta untuk A319???

Saya ikuti dengan penuh minat isu apa yang dikatakan pembelian pesawat Airbus A319 oleh kerajaan Malaysia bernilai US$50 juta untuk kegunaan Perdana Menteri yang didedahkan oleh rakan-rakan BLOGGERS di dunia maya ini.



Benarkah Perdana Menteri telah memberikan persetujuan beliau bagi negara berbelanja sedemikian besar semata-mata untuk mengangkut beliau ke sana-sini?

Dan hari ini akhbar-akhbar tempatan mendedahkan PENAFIAN Pak Lah. Adakah ia sebenarnya satu PENAFIAN?

The Star membawa tajuk:

Govt leasing Airbus.

It is for govt use, not just for the Prime Minister says Pak Lah

Menurut Perdana Menteri kerajaan sebenarnya tidak membeli pesawat berkenaan tetapi menyewanya dari Penerbangan Malaysia Berhad. Menurut UTUSAN:

Beliau berkata, pesawat tersebut dibeli oleh PMB dan kerajaan hanya menyewa sebagaimana amalan Penerbangan Malaysia menyewa pesawat daripada syarikat yang sama.

Itu bukan duit kita. Syarikat PMB beli kapal terbang untuk MAS, umpamanya, dan kalau kita kata nak sewa daripadanya tentulah itu satu keuntungan untuk syarikat itu, katanya.

Saya sebenarnya terperanjat dengan kenyataan PM itu. Diperingkat ini siapa pun tidak pertikaikan jika jet itu digunakan untuk kegunaan beliau, kerajaan atau YDP Agung. Isunya adakah kerajaan telah mengunakan wang rakyat mencecah US$50 juta membelinya atau tidak, itu yang dipertikaikan dan yang menjadi isu. Menurut kenyataan PM di atas, tidak, bukan kerajaan yang beli, kerajaan cuma sewa, yang membelinya PMB.

Siapakah PMB itu, mengapakah Pak Lah selaku PM dan Menteri Kewangan terlalu bimbang untuk berterus terang?

Kalau kita kunjungi alam web PMB kita akan dapati:

PMB is currently a wholly owned subsidiary of Khazanah Nasional Berhad.
(Syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh Khazanah Nasional Berhad)

Siapakah Kahazanah Nasional Berhad? Menurut laman web Khazanah:

Khazanah Nasional is the investment holding arm of the Government of Malaysia and is empowered as the Governments strategic investor.
(Khazanah Nasional adalah syarikat sayap pelaburan MILIK KERAJAAN MALAYSIA dan diberi kuasa sebagai pelabur strategik kerajaan)


Bermakna, benarlah kerajaan menyewa pesawat itu dari PMB, PMB itu milik Khazanah dan Khazanah itu milik kerajaan. Oleh itu US$50 juta itu bukannya dibayar oleh kerajaan tetapi oleh PMB yang dimiliki oleh Khazanah yang dimiliki oleh kerajaan?!

Terima kasihlah Pak Lah atas penjelasan itu, bermakna semua laporan dalam laman-laman web dan BLOG sebelum ini adalah fitnah belaka kerana bukan kerajaan yang membeli pesawat itu sebagaimana diterangkan oleh Pak Lah, yang membelinya adalah PMB (yang dimiliki oeh Khazanah yang dimiliki kerajaan). Patutlah orang di Batu Talam terus mengundi BN.

No comments: