Wednesday, January 24, 2007

Najib secara terbuka arahkan SPR

Salah satu bantahan parti-parti pembangkang terhadap perjalanan pilihanraya di Malaysia adalah betapa SPR ini menjadi alat dan tunduk pada nafsu serakah kerajaan Pusat yang diterajui BN. SPR membenarkan dirinya diperkosa oleh BN lantas melacurkan sistem pilihnaraya itu sendiri.

Baru-baru ini apabila daerah Raub mula dilanda banjir Setiausaha SPR telah memaklumkan besar kemungkinan hari mengundi di Batu Talam akan ditangguhkan sekiranya keadaan banjir di Raub bertambah buruk.

Kenyataan beliau itu dikira tepat kerana apalah gunanya diadakan pengundian jika para pengundi terhalang untuk mengundi lantaran keadaan banjir. Dan memang kuasa menangguhkan pilihanraya seumpama ini adalah kuasa SPR yang sewajarnya dihormati dan dipatuhi oleh semua pihak. Bukankah sebagaimana didakwa bahawa SPR itu adalah badan tertinggi dalam urusan pentadbiran pilihnaraya di Malaysia.

Tiba-tiba terpacul TPM Najib Tun Razak di kaca TV semalam menyatakan bahawa pilihanraya Ahad ini mesti diteruskan. Utusan hari ini melaporkan kenyataan Najib itu atas alasan cuaca telah bertambah baik. Tetapi yang saya dengar di TV3 semalam kata Najib jika ditangguhkan pilihanraya akan menambahkan belanja pihak kerajaan. The Star memetik:

If we were to defer the voting, there would be need to inject additional expenses, manpower and other resources.

(Kenapa Utusan tak laporkan bahagian ini?)

Jelas dari kenyataan Setiuasaha SPR itu bahawa pilihnaraya perlu ditangguhkan jika cuaca bertambah buruk. Matlamatnya bagi memberi peluang kepada semua pengundi keluar mengundi dalam keadaan tenang dan selesa, mengapa dibangkitkan isu kos? Kalau pun bertambah berapalah sangat berbanding dengan mahalnya kita menjunjung demokrasi yang adil dan telus.

Mungkin cuaca telah bertambah baik, tetapi isunya di sini TPM telah campurtangan dalam urusan SPR. Biarlah SPR yang memutuskan perjalanan pilihanraya, bukannya Timbalan Presdien Umno. Saya tak pasti apakah reaksi Setiausaha SPR itu ekoran kenyataan Najib ini tetapi bagi saya beliau perlu membuat kenyataan balas bahawa hak memutuskan soal pengurusan dan perjalanan pilihanraya itu adalah hak SPR dan bukannya mana-mana pihak lain termasuklah TPM.

Jika beliau memilih untuk membisukan diri ternyata benarlah dakwaan pembangkang bahawa SPR berada di bawah telunjuk kerajaan.

No comments: