Thursday, April 07, 2005

ZAID IBRAHIM PEGUAM DAN PENGAMAL POLITIK WANG

Buletin Utama TV3 serta BERNAMA hari ini melaporkan yang Ketua Umno Bahagian Kota Bharu Zaid Ibrahim telah didapati bersalah kerana mengamalkan politik wang ketika sessi pemilihan Umno pada September tahun lalu.

Menurut Pengerusi Lembaga Tatatertib Umno Tengku Ahmad Rithaudeen, Zaid yang juga ahli parlimen Kota Bharu didapati bersalah kerana melanggar Tata Etika 2.2 iaitu mengizinkan agennya untuk menggunakan wang bagi memperolehi undi.



Zaid memiliki firma guaman yang terbesar dalam negara dan terkenal kerana pernah mengemukakan saman mencabar keputusan Dewan Undangan Negeri Kelantan meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 kerana didakwa bercanggah dengan perlembagaan Persekutuan.

Walaupun lembaga disiplin Umno sekadar memberi amaran kepada Zaid namun yang jelasnya beliau telah didapati bersalah dan oleh itu akan memikul rekod sebagai pengamal politik wang.
Demi memperolehi kedudukan dan kuasa ada kalangan yang sanggup menggunakan apa sahaja untuk mencapainya. Tidak kiralah samada cara yang digunakan bertentangan dengan profesionnya ataupun lebih berat lagi bertentangan dengan agama.

Hairan juga dalam bersia-ia Pak Lah mahu memerangi rasuah rupa-rupanya anak-anak buah di bawah dagunya bergelumang dengan najis rasuah yang kotor dan busuk namun tak terhidu oleh hidung Pak Lah. Sementara itu dengan hukuman yang ringan ini Zaid selesa untuk terus menjadi penggubal dan pengamal undang-undang serta juga barangkali akan terus mencabar hukum hudud yang sangat beliau tidak senangi itu.

Kasihan para pengundi Kota Bharu ......

No comments: