Friday, April 29, 2005

PERANG RASUAH:
JANGAN SEKADAR MANIS DI BIBIR SAHAJA

Antara agenda kunjungan bekas PM Singapura, Lee Kuan Yew ke Malaysia adalah untuk menghadiri dan menyampaikan ucaputama dalam Forum Integriti dan Etika Dunia 2005 di sini. Satu perbezaan antara Kuan Yew dan pemimpin di Malaysia adalah bahawa di zamannya dan juga barangkali kini, Singapura telah berjaya membendung dan membenteras rasuah di kalangan kakitangan awamnya.

Walaupun dari segi kekangan terhadap hak asasi rakyatnya standard Singapura tidak jauh berbeza dari Malaysia namun dari segi peperangan terhadap rasuah, Singapura jauh kehadapan.

Dalam ucaputamanya sebagaimana dilaporkan oleh THE SUN salah satu kaedah yang digunakan oleh Kuan Yew yang berjaya sehingga kini adalah meletakkan tahap gaji kakitangan awamnnya setanding dengan mereka yang berada di sektor swasta. THE SUN melaporkan:

Singapore's Minister Mentor Lee Kuan Yew says it is dangerous to have enforcement officers and those in charge of dispensing licences to be grossly underpaid.

The salary of ministers and government officials is an important factor because they have enormous powers to grant or deny permits that can make or break businesses, he said. When they are paid salaries that are derisory compared with those of their counterparts in the private sector, officials and ministers will be tempted to take gifts. This has enabled ministers and officials to live according to their station in society without extra sources of illicit income

Menteri Mentor Singapura Lee Kuan Yew berkata adalah merbahaya apabila mereka yang bertugas dibidang penguatkuasaan dan pelulusan lessen dibayar gaji yang rendah.

Gaji pegawai kerajaan dan para menteri adalah faktor penting kerana mereka memiliki kuasa yang luas dalam melulus dan menafikan permit yang boleh menjaya atau menggagalkan sesuatu perniagaan. Apabila mereka ini dibayar gaji yang tidak setimpal dengan yang berada disektor swasta, maka para pegawai dan menteri tadi akan terangsang untuk menerima hadiah (dari orang berkenaan).
Hasil dari tindakan ini para menteri dan para pegawai dapat hidup setaraf dengan jawatan mereka dalam masyarakat tanpa perlu terjerumus mencari pendapatan haram.

Memang langkah ini mungkin dipandang remeh dan tidak sesuai namun yang pentingnya Singapura kini merupakan kerajaan yang paling telus di Asia menurut badan pemantau TRANSPARENCY INTERNATIONAL yang berpusat di Berlin, Jerman. Bagi Malaysia sepatutnya jika tidak menaikkan gaji sekalipun penerapan nilai-nilai Islam sudah septutnya berdiri kukuh laksana perisai bagi menghalang kakitangan awam dari terdedah kepada rasuah. Ini menunjukkan apa saja program Islam yang cuba diterap atau dilaksana termasuklah Islam Hadhari itu tidak lebih dari menanam tebu di bibir mulut, sandiwara semata-mata.

Bekas Timbalan Perdana Menteri Musa Hitam turut mengambil bahagian dalam forum ini. Beliau menegaskan bahawa POLITIK WANG tidak boleh dibiarkan diadili oleh parti-parti politik berkenaan semata-mata. Ianya perlu dihadapkan ke mahkamah dan diambil tindakan sekeras-kerasnya, lagi besar jawatan lagi keras hukumannya.

Dan yang paling menarik sebagaimana dilaporkan oleh NST Musa berkata bahawa mereka yang mahu melibatkan diri dalam politik seharusnya tidak pula terlibat dalam perniagaan (THOSE KEEN IN POLITICS STAY IN POLITICS, THOSE WHO WANT TO ENTER BUSINESS, STAY IN BUSINESS). Bermakna biarkan ahli politik menjalankan tugas mereka, tanpa perlu dipengaruhi atau mempengaruhi sesuatu isu lantaran dwi kedudukannya. Dan yang pastinya apa yang Musa maksudkan adalah dikalangan ahli politik Umno dan BN.

Kesimpulannya Perang Rasuah di Malaysia, tidak nampak arah tujunya. Sekejap timbul sekejap tenggelam, Pak Lah berkata negara berada dalam situasi perang akan tetapi realitinya tak terdengar pun sebutir peluru yang meletup. Rasuah terus berleluasa, dalam kes diesel, dalam politik dan dalam serba serbi kehidupan. Dan Pak Lah kononnya terus maju ke hadapan dengan panji-panji peperangan, malangnya di belakang tenteranya berteraburan jauh meninggalkan beliau.




No comments: