Tuesday, April 05, 2005

JANGAN BIMBANG KENYATAAN KHAIRY
BELIAU TIADA JAWATAN KERAJAAN

Akhbar asing INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE bertarikh 28 Mac 2005 melaporkan:

As for criticism that the government is not pushing hard enough against corruption, Jamaluddin (Khairy) said (Prime Minister) Abdullah (Ahmad Badawi) decided after the election not to dig up the past. We decided not to focus on retroactive actions, he said, but rather look forward.

Berhubung kritikan yang mendakwa kerajaan tidak bersungguh dalam menangani rasuah, Khairy Jamaluddin berkata Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi telah memutuskan selepas pilihanraya lalu bahawa beliau tidak akan membongkar perkara yang lalu. Kita telah memutuskan untuk tidak memberi tumpuan kepada tindakan yang lalu sebaliknya akan lebih melihat ke hadapan.

Petikan akhbar di atas telah di bawa ke sidang Dewan Rakyat semalam dengan Ketua Pembangkang memohon penjelasan dari kerajaan berhubung kenyataan ini kerana Khairy bukan sekadar Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia malah beliau juga menantu PM.

Kata Nazri Aziz mewakili kerajaan bahawa rakyat sepatutnya tidak PANIK dengan kenyataan Khairy kerana beliau tidak memegang sebarang jawatan dalam kerajaan. Dalam erti kata lain apa yang dinyatakan Khairy itu tidak benar malah jangan diambil pusing kerana ianya tidak mewakili pandangan ataupun pendirian kerajaan.


KHAIRY VS NAZRI
Tetapi bukankah Khairy juga Naib Ketua Pemuda Umno serta menantu Pak Lah yang pernah berkhidmat di pejabat PM?!

Penjelasan yang dibuat Nazri memang tidak memuaskan hati malah memperlihatkan seolah ada usaha untuk menjauhkan diri dari anak emas Pak Lah itu dan tak secara langsung menjauhkan diri dari Pak Lah sendiri. Dan saya bersetuju dengan Sdr Lim Kit Siang bahawa Pak Lah lah yang sepatutnya bertanggungjawab membuat penjelasan.

Kalau betul kita tidak perlu ambil serius kenyataan Khairy maka jangan diindahkan lagi apa-apa kenyataannya selepas ini. Teapi akan jadi jika apa yang diperkatakan Khairy itu memang merupakan cetusan idea dan minda Pak Lah sendiri. Apakah Pak Lah mahu memberi imuniti kepada pihak tertentu dan dengan ini mereka akan terkecuali dari tindakan mahkamah ataupun mana-mana pihak. Lupakan kerja-kerja rasuah yang lalu, buka buku baru, demikiankah sikap Pak Lah sebenarnya?

Memang kita tiada jawapannya, yang jelas Nazri mewakili kerajaan berkata, tak usah ambil pusing kenyataan Khairy dan selepas ini apa saja yang bakal diperkatakan Khairy persetankan sahaja.

No comments: