Thursday, April 14, 2005

KES KEPUTUSAN LEMBAGA DISIPLIN UMNO:
ZAID DAN PAK LAH BERTELAGAH


Perkembangan terbaru kes POLITIK WANG Ketua Umno Bahagian Kota Bharu Zaid Ibrahim, semakin rancak. Zaid yang pada asalnya keciwa dan mahu melepaskan jawatan beliau ekoran keputusan Lembaga Disiplin itu kini telah mengubah pula pendiriannya.

Beliau bukan sekadar mahu terus kekal dan aktif malah berjanji akan berjuang menuntut perubahan khususnya terhadap cara dan kaedah lembaga disiplin beroperasi yang menurutnya sudah tidak mampu bekerja secara efektif lagi. Zaid mendakwa lembaga disiplin tidak lagi menjajikan keadilan malah pelbagai peraturan dan undang-undang yang diperkenalkan seolah-olah:

were SUFFOCATING freedom and democracy within the party. (petikan laporan NST)

mengekang kebebasan dan demokrasi dalam parti.



JIHAD ZAID UNTUK BERSIHKAN UMNO
Atas dasar mahu menuntut perubahan ini Zaid bersedia menjelajah ke seluruh negara bagi mendapatkan sokongan ahli-ahli Umno lain. Apabila ditanya pemberita UTUSAN mengapa beliau lantang mempertikaikan keputusan lembaga disiplin parti sedangkan beliau hanya diberi amaran, Zaid berkata:

Saya lebih bimbang mengenai tuduhan palsu yang dilakukan ke atas saya dan diterima oleh parti itu yang lebih saya bimbangkan

Dan beliau menambah:

Jangan anggap itu satu amaran yang saya boleh terima itu bukan soalnya, saya tidak takut kalau dia hendak gantung saya gantunglah.Tetapi saya hendak prinsipnya kalau gantung sebab apa? Kita perlu ada sikap konsisten, itu keadilan, keadilan mempunyai ciri yang sama, ia tidak boleh mengandungi orang ini tidak apa orang ini tidak boleh itu bukan keadilan.

Tiba-tiba dari perkembangan ini kita melihat orang-orang Umno mendedahkan bahawa keadilan sudah tidak lagi wujud dalam Umno. Dan kita kini diberi pula syarahan tentang apakah maksud keadilan sebenarnya, terhibur juga kadangkala membaca dan melihat perkembangan ini.

Sementara itu JIHAD yang cuba dibangkitkan oleh Zaid ini tidak disenangi oleh Pak Lah selaku Presiden parti. Pak Lah menyatakan:

Tidak wajar bagi ahli Umno yang dikenakan tindakan berhubung POLITIK WANG mempertikaikan secara terbuka keputusan lembaga disiplin parti. Kalau kita nak jadi pemimpin kita kena belajar disiplin parti.

Jelas dari kenyataan Pak Lah ini usaha Zaid tidak akan memperolehi restunya bermakna Zaid terpaksa belayar menongkah arus. Orang yang biasanya menongkah arus dalam Umno tidak akan kekal lama, atau akan beransur-ansur disisihkan. Antara yang pernah merasai padahnya adalah Harun Idris, Tengku Razaleigh, Ibrahim Ali dan Dato Seri Anwar Ibrahim.

Bagaimanakah kesudahan Zaid kelak? Kalau kita lihat nada kenyataan Zaid memang tak akan panjanglah riwayat politiknya, tak perlu beliau nak undur diri dengan sendirinya kelak beliau mungkin boleh dinyahkan. Zaid berkata dalam UTUSAN:

Biarlah orang berkempen secara sihat, kalau pilihanraya kita boleh berkempen apa bezanya dalam pemilihan parti kalau berkempen dianggap sesuatu yang tidak bermoral, haramkan kempen dalam pilihanraya. SAYA CABAR!



No comments: