Tuesday, April 19, 2005

TENGKU RAZALEIGH MENUNTUT KEADILAN UNTUK KELANTAN

Sejak kerajaan negeri Kelantan bertukar-ganti dari Umno ke PAS pada tahun 1990 isu pembangunan sering menjadi isu utama yang dicanangkan disemua peringkat. Umno mendakwa kerajaan PAS tidak mampu membawa pembangunan ke negeri Kelantan walaupun telah berkuasa masuk penggal yang ke 4.

Kerajaan PAS negeri Kelantan pula mendakwa bantutnya pembangunan ke Kelantan ekoran sabotaj ekonomi dan politik kerajaan Pusat yang diterajui oleh Umno. Geran per kapita umpamanya yang wajib dibayar kepada kerajaan negeri menurut jumlah penduduk negeri sebagaimana diperuntukkan oleh PerlembagaanPersekutuan sengaja dilewat dan dilengah-lengahkan pembayarannya. Demikian juga dengan peruntukkan pembangunan lain yang melibatkan infrastruktur dan kerjaraya.


KU LI DAN TOK GURU MESRA SEBELUM BERUCAP (Gambar perakan.net)

Sekiranya terbukti sabotaj ekonomi dan politik ini bermakna, Umno bukan sekadar menganak-tirikan sebuah kerajaan negeri yang dipimpin parti pembangkang malah turut menyiksa dan menzalimi anak bangsanya sendiri lantaran di Kelantan majoriti penduduknya berbangsa Melayu dan beragama Islam.

Benarkah perkara ini berlaku?

Jika tidak masakan bekas Ketua Perhubungan Umno Kelantan yang juga ahli Parlimen Gua Musang YBM Tengku Razaleigh Hamzah menyentuh isu ini secara tidak langsung dalam ucapannya baru-baru ini. Ucapan sungguh simbolik dan bermakna ini disampaikan oleh beliau ketika merasmikan Konvensyen Perpaduan Rakyat Kedualatan Raja sempena Hari keputeraan KDYMM Al Sultan Kelantan pada 16 April lalu.

Antara ucapan beliau:

Kalau kita berpegang kepada ajaran Islam maka sepatutnya kita mempunyai model pembangunan yang cukup adil dan menyeluruh, pembagunan yang dapat mengimbangi kemajuan fizikal di peringkat NEGARA dengan kemajuan kemanusiaan, budaya dan moral diperingkat bangsa kita. Kita sepatutnya mempunyai sikap yang terbuka bahawa demi Islam, demi bangsa, bukan demi parti atau kepentingan puak, penduduk bangsa Melayu di kawasan yang masih belum maju itu perlu dibantu untuk maju bersama-sama kaum-kaum lain di kawasan pantai barat, tidak kira apakah orientasi politik mereka.

Bermakna kalau benar mahu Malaysia yang maju maka majukanlah juga Kelantan walaupun diterajui PAS, apa salahnya rakyat Kelantan, yang rakyatnya sebangsa dan seagama, jika kita berpegang kepada ajaran Islam.

Ku Li adalah orang lama dalam arena politik. Pernah bertanggungjawab menjatuhkan kerajaan PAS di bawah Dato Asri dahalu dan bertanggungjawab menaikkan kerajaan PAS di bawah Tok Guru Nik Abdul Aziz yang ada pada hari ini. Mudah-mudahan beliau akan bersama-sama berperanan menegakkan yang hak dan memerangi yang batil, sama-samalah kita berdoa insyallah.

No comments: